در نگارش مقاله علمی پژوهشی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

در نگارش مقاله علمی پژوهشی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

نکات نگارش مقاله علمی پژوهشی را در این مقاله بررسی میکنیم. نگارش مقاله ی علمی پژوهشی اگر با روش های درست انجام گیرد، می تواند نتایج ارزشمندی را به همراه داشته باشد. روش صحیح نگارش از موضوع مقاله نیز مهم تر است. یعنی اگر موضوع شما یک موضوع ناب و جدید باشد اما با روش درستی انجام نگیرد، ارزشی نخواهد داشت و نتایجی که از آن بدست می آید قابل اعتماد نخواهد بود. در مقالات علمی پژوهشی همان قدر که محتوا دارای اهمیت از درست بیان کردن و نگارش آن میز مهم است. نگارش مقالات علمی پژوهشی چارچوب خاصی دارد. که در صورت عدم رعایت، ارزش مقاله پایین خواهد آمد. ژورنال یاب قصد در دارد در ادامه به بررسی نکات نگارشی مقاله علمی پژوهشی بپردازد.

اگر علاقه دارید که بدانید مجلات علمی پژوهشی چه مجلاتی هستند می توانید این مطلب را مطالعه کنید.

خدمات تخصصی ژورنال یاب

انتخاب مجله، استخراج، ترجمه، ویراستاری و پلاجیاریسم

کلیه خدمات مربوط به آماده سازی مقاله شما از قبیل استخراج ، ترجمه، ویراستاری علمی و ساختاری و سنجش عدم سرقت علمی و انتخاب مجله در ژونال یاب به شما ارائه می گردد.

ارسال مقاله برای مجله با سطح دلخواه شما و اخذ پذیرش و چاپ مقاله

شما می توانید فرایند سابمیت مقاله خود را به متخصصان ژورنال یاب بسپارید. ما پذیرش و چاپ مقاله شما در مناسب ترین مجله با سطح دلخواه شما را تضمین میکنیم.

تاسیس و راه اندازی نشریه علمی

کلیه مراحل تاسیس نشریه علمی از اخذ مجوز تا راه اندازی سامانه های مدیریت نشریات و دریافت ایندکس های معتبر از قبیل علمی پژوهشی، ISI، Scopus، ISC و تبلیغات دریافت مقاله را برای شما انجام میدهیم.

مقاله ی علمی پژوهشی چیست؟

به طور کل به مقالاتی که در نگارش آن به جای پرداختن به نتایج تحقیقات پیشین در زمینه تحقیقاتی، به داشتن یک ایده نو و نوآوری نسبت به تحقیقات پیش پرداخته شده باشد، مقاله علمی پژوهشی می گویند. با رعایت نکات نگارش مقاله علمی پژوهشی به مقاله خود اعتبار می بخشید. در واقع مقاله علمی پژوهشی به مقاله پایه‌ای اطلاق می‌شود که برای نگارش آن از داده‌های خامی که خود محقق آن‌ها را به دست آورده است، استفاده شده باشد.

مقاله علمی پژوهشی بر روی تجزیه، تحلیل و بررسی موضوع های جدید می پردازد. مقاله علمی پژوهشی به رفع یک مشکل خاص اختصاص داده می‌شود که قبلاً درباره آن راه حلی ارائه نشده است و یا راه حل‌های ارائه داده شده شک برانگیز هستند. این نوع مقاله ها المان‌های تحقیقاتی خاصی دارند.

برای دانستن 5 نکته مهم نگارش مقاله علمی پژوهشی این مقاله را بخوانید.

چارچوب مقاله ی علمی پژوهشی

نگارش صحیح یک مقاله علمی پژوهشی مهمترین رکن، برای چاپ این نوع مقالات می باشد. این مقالات دارای چهارچوب بخصوصی هستند. اجزای اصلی آن تا شامل عنوان، چکیده، مقدمه، یافته های تحقیقات، نتیجه گیری و منابع هستند.

عنوان

مهم ترین و اولین بخش عنوان است که باید اشتراکاتی با موضوع اصلی تحقیق داشته باشد و به شکلی جذاب جمله بندی شده باشد. اسامی نویسندگان و همکارانی که در مطالعه شرکت داشته اند باید به طور کامل ذکر شود. همچنین نویسنده اصلی که مسئول ارتباط با خوانندگان است باید مشخص شده و آدرس کامل و ایمیل وی در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

برای آگاهی از شرایط مقاله ژورنالی با شماره های درج شده تماس بگیرید.

چکیده

چکیده پس از عنوان بیشتر از سایر بخش های یک مقاله خوانده می شود و در چکیده قسمت های مختلف مقاله شامل مقدمه، اهداف، روش ها و نتایج تحقیق به صورت خلاصه ذکر می شود. متن بسیاری از مقاله ها به طور کامل در دسترس ما نیست و گاهی فرصت برای خواندن تمام مقاله علمی پژوهشی نداریم و از این رو چکیده مقاله اهمیت زیادی دارد. در اکثر مقاله ها تعداد کلمات چکیده 150 تا 250 کلمه است.

برای کسب اطلاعات از تفاوت مقالات ژورنالی و مقالات کنفرانسی با ما در تماس باشید.

مقدمه

مقدمه یک مقاله علمی پژوهشی ضمن بیان مسئله و تشریح موضوع به آن مسئله پاسخ نیز می دهد. در حقیقت با مطالعه مقدمه، خواننده با مسئله تحقیق آشنا شده و ضرورت انجام پژوهش را درک می کند. متن مقدمه باید روان باشد و حتی الامکان به صورت خلاصه و حداکثر در 2 صفحه تایپ شود.

یافته های تحقیقات

در قسمت یافته های تحقیقات، نتایج به دست آمده از پژوهش ذکر می شود. نتایج کلیدی مطالعه باید با کلمات روان و دقیق و بدون بزرگنمایی عنوان شود. از روش های مختلفی برای ارائه نتایج استفاده می شود. استفاده از اعداد، جداول و نمودارها به طور کامل تشریح شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. در مواردی که از روش ها و آزمون ها آماری برای بررسی نتایج و تحلیل داده ها استفاده شده باشد، باید نوع آن نیز ذکر شود.

برای هماهنگی های لازم در خصوص ایندکس مقاله با شماره های ما در تماس باشید.

نتیجه گیری

در نتیجه گیری باید به تفسیر نتایج ارائه شده پرداخت. همچنین می توان به مقایسه نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر با نتایج سایر مطالعه ها پرداخت و با توجه به مجموعه شواهد نتیجه گیری نمود. در صورت لزوم می توان پیشنهاد هایی برای انجام مطالعات بهتر و کاملتر در آینده ارائه داد. نتیجه ای که محقق از مقاله اخذ می کند باید عقل ­پسند باشد و با متدهای روز تحقیق در سطح دنیا تطابق داشته باشد. به عبارت دیگر شما باید مقاله علمی پژوهشی را بر اساس مستندات و تئوری های روز دنیا تنظیم کنید و در صورت لزوم فرضیات تان را بر اساس آن ها متعادل سازید.

منابع

در این قسمت، کلیه منابعی که در تحقیق مورد استفاده قرار گرفته اند، به شیوه ای مطلوب ذکر شوند. شیوه نگارش منابع در نشریات مختلف متفاوت است و بهتر است از خود نشریات در این مورد سوال شود.

برای اطلاع از پذیرش مقاله به صفحه ی ارتباط با ما مراجعه کنید.

 

نکات نگارش مقاله علمی پژوهشی

در نگارش این نوع مقاله باید به چندین نکته بسیار توجه شود که شامل موارد زیر است:

وحدت زمان

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در زمینه تالیف مقاله علمی پژوهشی مد نظر محقق قرار گیرد؛ وحدت زمان است. نویسنده باید زمان مقاله را از ابتدا تا به انتها ثابت نگاه دارد. مقايسه‎های تاريخی و ارجاع به گذشته از باب نمونه و استدلال مانعی ندارد اما سير بررسی بايد مربوط به يک زمان مشخص باشد. البته در مباحث تاریخی این اصل معنای دیگری می یابد که بر اساس روش خاصی که در متن به کار گرفته می شود، متغیر است.

وحدت مکان

بررسی موضوع در مکان و محدوده خاص باید در کل مقاله ثابت باشد. طبیعتا وقتی شما رو به تحقیقات میدانی می آورید باید داده هایتان را از محل واحدی تهیه نمایید تا متغیرهای دخیل در این داده ها فرق چندانی نکند. زیرا تعدد متغیر باعث می شود تا نتایج اخذ شده معتبر نباشند و به همین علت بر وحدت مکان تاکید بسیاری می شود.

برای آشنایی بیشتر با سابمیت مقاله با شماره واتس آپ ما در ارتباط باشید.

انسجام

منظور از انسجام در اینجا، یکپارچگی و عدم تکثر مطالب مطرح شده در متن مقاله علمی پژوهش است. به بیان دیگر مقاله باید مطالب مورد بحث خود را به صورتی روشن و منطقی در قالب استدلال­ هایی منسجم عرضه کند تا از هرگونه عدم انسجام پیشگیری شود.

مقالات علمی پژوهشی، یکی از انواع مقالات علمی است. در این مطلب با تعریف این نوع مقالات و مراحل نگارش آن‌ها آشنا شدید. ژورنال یاب امیدوار است با استفاده از این مطلب بتوانید مقاله علمی پژوهشی خوبی را بنویسید و رزومه علمی خود را بالاتر برده و در نگارش آن تاثیرگذارتر از قبل باشید.

برای آشنایی بیشتر با ژورنال یاب  با ما در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره رایگان

شماره  همراه خود را در کادر وارد نمائید. تیم پشتیبانی ما با شما تماس می گیرند.