مجلات علمی پژوهشی چه مجلاتی هستند؟

مجلات علمی پژوهشی چه مجلاتی هستند؟

مجله ها کتابچه های دوره ای هستند و محتوایی بیشتر و گسترده تر از مقاله ها دارد و عموما هر کدام از آنها شامل چندین مقاله می باشند. بچه ها به صورت منظم و با فاصله انتشار مرتب و در دوره ها و تاریخ معین، در بسیاری از زمینه های علمی، اجتماعی، سیاسی، کشاورزی و… اقدام به نشر محتوا می کنند. مجله ها حداقل دو بار در سال منتشر می‌شوند و در نوشتن آنها بیش از دو نفر نقش دارد و بیش از دو یا چند موضوع در آنها بررسی می‌شود. در این قسمت ژورنال یاب شما را با مجلات علمی، ویژگی آنها و انواع مجلات علمی آشنا می‌کند و به سوال مجلات علمی چه مجلاتی هستند؟ پاسخ می دهد.

برای آگاهی از نحوه تبدیل پایان نامه به مقاله  این مطلب را بخوانید.

مجلات علمی پژوهشی چه مجلاتی هستند؟

بسیار مهم است که بدانیم مجلات علمی پژوهشی چه مجلاتی هستند. مجلات علمی پژوهشی مجلاتی هستند که محتوا هایی با همین عنوان را به چاپ می‌رسانند. یعنی به دنبال داوری و بررسی مقالاتی در حیطه ی پژوهش، آزمایش هستند و پژوهشی تازه را معرفی کرده و به نتایجی قابل ‌قبول دست پیدا می کنند. این دسته از مجلات با پژوهش گره خورده اند و کارشان ارائه نتیجه‌ ای نوین یا پاسخ‌ دادن به پرسشی جدید در حیطه تخصصی‌ خود است. در واقع، پژوهش های توصیفی یا آزمایشگاهی در این دسته از مجلات بررسی شده و صورت می‌گیرد. مجلاتی که مقالات علمی پژوهشی را می‌پذیرند به ساختارهای خاصی توجه دارند، محتواهای مورد بررسی در این مجلات باید ضمن رعایت استانداردهایی چون اندازه و توجه به اسلوب خاصی از ارائه، تمام نکات مهم و کلیدی کارشان را مطرح کنند. محتواهای  علمی پژوهشی دارای ساختاری معین هستند که در صورت رعایت‌ نشدن آن ها از سوی مقاله ‌نویس، امکان پذیرش و چاپ در مجلات علمی پژوهشی را از دست خواهند داد.

نحوه استخراج مقاله از پایان نامه ارشد در این مطلب ذکر شده است.

ویژگی مجله علمی پژوهشی

همان‌ طور که در متن بالا هم به طور کامل توضیح داده شد، مجله علمی پژوهشی شامل ایده های نو و تازه هستند.  اگر خواستار نوشتن مجله ای با ویژگی های علمی پژوهشی هستید باید سراغ به دست آوردن داده‌هایی بروید که تحقیقات و پژوهش‌هایتان را روی آن اعمال می‌کنید. یعنی داده ‌هایی خام که مورد آزمایش قرار می‌گیرند و تحلیل شما از آن ارائه می شود. مجلات علمی پژوهشی‌ از راه‌ کار و راه‌ حل های  تازه‌ای می‌گویند که قبلا به هیچ عنوان مطرح نشده است. این مجلات شامل بخش های مختلفی هستند؛ مانند عنوان و طرح تیتر موضوع، مقدمه، کلمات کلیدی، چکیده، مرور ادبیات، روش تحقیق، نتیجه گیری نهایی، اسامی نویسندگان و منابع است. 

برای نوشتن و چاپ مجلات علمی پژوهشی باید به هر یک از بخش‌ هایی که گفته شد دقت کنید و آن ها را به خوبی بشناسید تا در محتوای خود بتوانید به بهترین نحو از آن استفاده کنید. اگر ساختار مجلات علمی پژوهشی را به خوبی ندانید، قطعا در نگارش صحیح آن به مشکل بر خواهید خورد. 

اگر نیاز دارید بدانید روش دانلود مقاله از سایت الزویر چگونه است این مقاله را مطالعه کنید.

انواع مجلات  

حال که دانستیم مجلات عملی پژوهشی چه مجلاتی هستند می توانیم با انواع مجلات نیز آشنا شویم. مجلات انواع مختلفی دارند، که به طور کلی برای اینکه بهتر در ذهنتان شکل بگیرند آن ها را در دو دسته ی مجلات خارجی و داخلی تقسیم می‌کنیم. مجلات خارجی شامل: مجله ی تامسون رویترز (مقالات ISI)، اسکوپوس (Scopus)، پایگاه استنادی جهان اسلام (Isc) و پاب‌مِد (Pubmed) هستند. مجلات داخلی نیز شامل: مجلات علمی پژوهشی، علمی تخصصی، علمی ترویجی هستند. حال که با انواع مجلات علمی آشنا شدید، بهتر است به صورت تخصصی با یکی از پرکاربردترین مجلات داخلی، یعنی مجلات علمی پژوهشی، نیز آشنا شوید. 

خدمات تخصصی ژورنال یاب

انتخاب مجله، استخراج، ترجمه، ویراستاری و پلاجیاریسم

کلیه خدمات مربوط به آماده سازی مقاله شما از قبیل استخراج ، ترجمه، ویراستاری علمی و ساختاری و سنجش عدم سرقت علمی و انتخاب مجله در ژونال یاب به شما ارائه می گردد.

ارسال مقاله برای مجله با سطح دلخواه شما و اخذ پذیرش و چاپ مقاله

شما می توانید فرایند سابمیت مقاله خود را به متخصصان ژورنال یاب بسپارید. ما پذیرش و چاپ مقاله شما در مناسب ترین مجله با سطح دلخواه شما را تضمین میکنیم.

تاسیس و راه اندازی نشریه علمی

کلیه مراحل تاسیس نشریه علمی از اخذ مجوز تا راه اندازی سامانه های مدیریت نشریات و دریافت ایندکس های معتبر از قبیل علمی پژوهشی، ISI، Scopus، ISC و تبلیغات دریافت مقاله را برای شما انجام میدهیم.

بخش های مختلف مقاله

کاری که باید پیش از هر چیز انجام دهید، این است که بدانید این مجلات شامل چه بخش‌ هایی هستند و چطور باید آنها را نگارش کرد. ژورنال یاب در این قسمت شما را با انواع بخش های مجلات علمی پژوهشی آشنا می‌کند.

  • عنوان و طرح تیتر موضوع

هر متنی نیاز به عنوان دارد. عنوان شاخصه های خاص خود را دارد. مثلا با تعدادی مشخص از کلمات باید به مخاطب بگوید که قرار است درباره چه چیزی بخواند و چه دستاوردی را معرفی کند. اگر نتوانید با حداقل کلمات و با زبانی ساده و گویا به طرح موضوع بپردازید و آن را معرفی کنید قطعا از افرادی که در این راه همراه شما خواهند بود کاسته می شود. ضمن اینکه اگر مطلبی که در این بخش می گویید با بدنه و بخش های بعدی در یک راستا نباشد، آن مجله ارزش علمی پژوهشی خود را از دست خواهد داد.

در صورتی که تمایل دارید در مورد مزایای چاپ مقاله بیشتر بدانید با ما در تماس باشید.

  • مقدمه 

یکی دیگر از بخش های یک مجله مقدمه است، این بخش باید عنوان را شرح بدهد و به مخاطب بگوید که هدف از انجام پژوهش دقیقا چه چیزی بوده است. ضمن اینکه درباره مسیر آتی مجله و سایر مقالاتی که در آن بررسی می‌شوند هم توضیحاتی دهد و به مخاطب بگوید که قرار است در بخش‌های بعدی شاهد چه چیزی باشد، به طور کلی مقدمه چکیده ای از موضوع یا عنوان را توضیح می دهد، تا مخاطب کمی با عنوان آشنا شود.

  • کلمات کلیدی

کلمات کلیدی، کلید ارتباطی میان محتوا و مخاطبان شما هستند. باید با تعدادی محدود از کلمات، مشخص کنید که قرار است پایه ‌های مجله علمی پژوهشی تان را در چه حیطه‌ ای کار بگذارید.این کلمات کلیدی باید شکلی تخصصی، در محتوای شما شرکت داده شوند  تا کاربران و مخاطبان  بتوانند با جست و جوی کلمات مرتبط با مقاله ‌تان به سمت آن راهنمایی شوند. وجود و استفاده از کلمات کلیدی در مجله علمی پژوهشی موضوع بسیار مهمی است که حتما باید به آن توجه کرد.

  • چکیده و بدنه اصلی 

چکیده هم یکی از بخش‌های مهم مجله علمی پژوهشی است. این بخش باید شرحی از کل تحقیق و عنوان شما باشد. یعنی در حد ۱۰۰ تا ۴۰۰ کلمه و در چند سطر توضیح کاملی درباره موضوع بدهد. نوع و شکل اجرای پژوهش هم باید در بخش چکیده بیاید. شرح کلی و نتایج بدست آمده از پژوهش هم باید در بخش چکیده گنجانده شود. اگر به درستی از عهده نگارش این بخش از مقاله مجله علمی پژوهشی برنیایید، مخاطبانی که به سراغ خواندن محتوای تان می روند از ادامه دادن آن پشیمان می‌شوند و امکان دارد که تا انتها با شما همراه نشوند. در بخش بدنه اصلی نیز شما باید تمام مطالب و پژوهش هایی که درباره مقالات مختلف صورت داده اید، را شرح دهید و راهکارهایی برای بهتر شدن و یا پیشگیری از اتفاقات را در این قسمت از مجله بیان کنید.

برای دانستن نکات شروع نوشتن مقاله این مقاله را مطالعه کنید.

شما می توانید انواع مجلات علمی پژوهشی و نمونه مقالات و همچنین بخش های مختلف یک محتوا را از سایت ژورنال یاب  پیدا کرده و مطالعه کنید.

سخن پایانی 

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، با اینکه شاخه علمی پژوهشی در دسته بندی مجلات ایرانی قرار دارد، اما این موضوع به آن معنا نیست که امکان ترجمه و ارسال آن به مجلات خارجی وجود ندارد. نگارش مقالات علمی پژوهشی به مهارت و دانش بالایی نیاز دارد و می‌تواند برایتان ارزش و اعتبار زیادی در دنیای تخصصی رشته ‌تان به همراه داشته باشد. شناخت ساختار این دست از مقالات و روندهای پذیرش آن قطعا برای موفقیت‌ تان ضروری است. اگر خواستار این هستید که مقاله هایتان را به ژورنال‌ های خارجی ارسال کنید، یادتان باشد که به مراکزی مراجعه کنید که تجربه و سابقه خوبی در این زمینه دارند.

برای اینکه در مورد اصول انجام مقاله دانشجویی بیشتر بدانید این مطلب را مطالعه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

مشاوره رایگان

شماره  همراه خود را در کادر وارد نمائید. تیم پشتیبانی ما با شما تماس می گیرند.