مقاله تحلیل گفتمان چیست؟

مقاله تحلیل گفتمان چیست؟

نوشتن مقاله تحلیل گفتمان به خصوص در امر سیاست جایگاه ویژه‌ای دارد. تحلیل گفتمان یک رویکرد میان‌رشته‌ای از جمله رشته‌های جامعه‌شناسی، روانشناسی، زبان‌شناسی، فلسفه، انسان‌شناسی و غیره است. در زبان‌شناسی سنتی واحد تجزیه و تحلیل متن، جمله است. ولی در تحلیل گفتمان واحد تحلیل متن فراتر از جمله است. در این تحلیل می‌توان روابط بین جملات را هم بررسی کرد.

برای دریافت مشاوره در مورد نحوه ارائه مقاله isi با ما تماس بگیرید.

تحلیل گفتمان چیست ؟ 

تحلیل گفتمان در واقع تحلیل کلام و گفتار و درک آشکار و پنهان معنا و مفهوم متن نوشته شده یا بیان شده است.

در تحلیل گفتمان تنها به معنای ظاهری کلمات و لغت‌های تشكیل دهنده جمله توجه نمی‌شود. بلکه فراتر از آن، شرایط و موقعیت مکانی، زمانی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی که جمله و متن بیان شده در این نوع تحلیل و ارزیابی در نظر گرفته می‌شود. در تجزیه و تحلیل گفتمان نه تنها روی جملات، بلکه روی مطالب مرتبط هم تأکید می‌شود. تحليل گفتمان برجسته‌ترین روش تحليل ارتباطات است.

گفت‌وگوها ، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها و متون نوشتاری در تحلیل گفتمان مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد. گفتمان نقش‌های متفاوتی در زمینه‌های مختلف اجتماعی ایفا می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ساختار مقاله نویسی این صفحه را مطالعه کنید.

خدمات تخصصی ژورنال یاب

انتخاب مجله، استخراج، ترجمه، ویراستاری و پلاجیاریسم

کلیه خدمات مربوط به آماده سازی مقاله شما از قبیل استخراج ، ترجمه، ویراستاری علمی و ساختاری و سنجش عدم سرقت علمی و انتخاب مجله در ژونال یاب به شما ارائه می گردد.

ارسال مقاله برای مجله با سطح دلخواه شما و اخذ پذیرش و چاپ مقاله

شما می توانید فرایند سابمیت مقاله خود را به متخصصان ژورنال یاب بسپارید. ما پذیرش و چاپ مقاله شما در مناسب ترین مجله با سطح دلخواه شما را تضمین میکنیم.

تاسیس و راه اندازی نشریه علمی

کلیه مراحل تاسیس نشریه علمی از اخذ مجوز تا راه اندازی سامانه های مدیریت نشریات و دریافت ایندکس های معتبر از قبیل علمی پژوهشی، ISI، Scopus، ISC و تبلیغات دریافت مقاله را برای شما انجام میدهیم.

روش تحلیل گفتمان

به طور کلی تجزیه و تحلیل گفتمان روشی است که در آن پژوهشگر به معنا و مفهوم داده‌ها و نوشتار و گفتار توجه می‌کند. در این روش، اسناد و کتاب و گفتاری که قبلاً ثبت و ضبط شده‌اند تفسیر می‌شود. پژوهشگر هیچ تغییری در این اسناد ثبت شده نمی‌تواند اعمال کند. از این رو روش تجزیه و تحلیل گفتمان روشی غیر مداخله گر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه چاپ مقاله در مجلات داخلی با ما تماس بگیرید.

در رویکرد و تحلیل گفتمان به همه عواملی که در شکل‌گیری معنا و مفهوم در متن موثر هستند توجه می‌شود و در کل تمام موقعیت‌ها و عوامل فرازبانی در نظر گرفته می‌شود. آموزش و یادگیری تجزیه و تحلیل گفتمان، به دانشجویان و اساتید کمک می‌کند تا مفهوم واقعی متن و سخنرانی را درک کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل تبدیل پایان نامه به مقاله با ما تماس بگیرید.

انواع تحلیل گفتمان

به طور کلی سه نوع تحلیل گفتمان وجود دارد:

  • تحلیل گفتمان انتقادی: در این نوع تحلیل فقط شرایط و مفاهیم و معنای متن توصیف نمی‌شود بلکه ایدئولوژی پنهان در سخن و متن نیز تفسیر می‌شود. بنابراین هدف از این نوع تجزیه و تحلیل، توصیف نیست بلکه از نوشته، متن و گفته نیز انتقاد می‌شود. در این تحلیل مفهوم گفتمان بزرگ‌تر است.
  • تحلیل گفتمان ساخت گرا: در این نوع تحلیل فقط به ساختار جمله توجه می‌شود و اندیشه‌های پنهانی و شرایط و موقعیت مکانی، زمانی در پس متن در نظر گرفته نمی‌شود.
  • تحلیل گفتمان نقش گرا: مطابق تحلیل گفتمان نقش‌گرا هر نوشته و سخنرانی مختص به زمان و مکان خاصی است.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوشتن مقاله تحلیل محتوا با ما تماس بگیرید.

هرچند در رشته‌های مختلف مقاله‌های تحلیل گفتمان استفاده می‌شود. اما در عصر حاضر، نوشتن مقاله تحلیل گفتمان در امر سیاست جایگاه ویژه‌ای دارد.

نویسنده برای نوشتن مقاله تحلیل گفتمان علاوه بر قواعد مقاله نویسی، باید مهارت‌های تحلیلی دیگری هم داشته باشد. مقاله‌های تحلیل گفتمان مقاله‌های علمی هستند که می‌توان در مجلات علمی پژوهشی داخلی و مجلات خارجی ISI چاپ کرد.

برای اینکه در مورد نوشتن مقاله تدوین استراتژی بیشتر بدانید این مطلب را مطالعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره رایگان

شماره  همراه خود را در کادر وارد نمائید. تیم پشتیبانی ما با شما تماس می گیرند.