ساختار مقاله نویسی

ساختار مقاله نویسی

منظور از ساختار مقاله نویسی ، نحوه سازمان‌دهی و ترتیب مطالب است. در مقاله‌ای که ساختار مقاله نویسی رعایت شده، مطالب به طور منطقی و با یک نظمی ارائه شده‌اند. ساختار مقاله در پذیرش و گرفتن اکسپت برای چاپ در مجلات معتبر، نقش مهمی ایفا می‌کند. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطلب در مورد ساختار مقاله بیشتر توضیح می‌دهیم.

ساختار مقاله علمی شامل چند بخش اصلی است: عنوان که مختصر و گویا موضوع را بیان می‌کند؛ چکیده که خلاصه‌ای از هدف، روش، نتایج و نتیجه‌گیری تحقیق را ارائه می‌دهد؛ مقدمه که زمینه تحقیق، مرور ادبیات و اهداف پژوهش را توضیح می‌دهد؛ روش تحقیق که جزئیات اجرای تحقیق، جامعه آماری، ابزارهای گردآوری داده‌ها و روش‌های تحلیل را شرح می‌دهد؛ نتایج که یافته‌های تحقیق را بدون تفسیر نمایش می‌دهد؛ بحث که به تفسیر و مقایسه نتایج با مطالعات پیشین می‌پردازد و به محدودیت‌ها و پیشنهادات تحقیق اشاره می‌کند؛ و مراجع که فهرستی از منابع و مقالات استفاده‌شده را به‌طور دقیق ارائه می‌کند. این ساختار به ارائه منظم و منطقی تحقیق کمک می‌کند و درک مطلب را برای خواننده آسان‌تر می‌سازد.

برای کسب اطلاعات اکسپت مقاله با شماره های درج شده تماس بگیرید.

خدمات تخصصی ژورنال یاب

analytics

انتخاب مجله، استخراج، ترجمه، ویراستاری و پلاجیاریسم

کلیه خدمات مربوط به آماده سازی مقاله شما از قبیل استخراج ، ترجمه، ویراستاری علمی و ساختاری و سنجش عدم سرقت علمی و انتخاب مجله در ژونال یاب به شما ارائه می گردد.

domain registration

ارسال مقاله برای مجله با سطح دلخواه شما و اخذ پذیرش و چاپ مقاله

شما می توانید فرایند سابمیت مقاله خود را به متخصصان ژورنال یاب بسپارید. ما پذیرش و چاپ مقاله شما در مناسب ترین مجله با سطح دلخواه شما را تضمین میکنیم.

viral marketing

تاسیس و راه اندازی نشریه علمی

کلیه مراحل تاسیس نشریه علمی از اخذ مجوز تا راه اندازی سامانه های مدیریت نشریات و دریافت ایندکس های معتبر از قبیل علمی پژوهشی، ISI، Scopus، ISC و تبلیغات دریافت مقاله را برای شما انجام میدهیم.

ساختار مقاله علمی

هدف یک پژوهشگر از نوشتن مقاله علمی به اشتراک‌گذاری کار تحقیقاتی خود با دیگران است. برای این کار نویسنده می‌تواند نتیجه آزمایش‌ها، کارها و پژوهش‌های خود را در قالب مقالات ISI، مقالات علمی پژوهشی، مقالات مروری و مقالات کنفرانسی و پوستری چاپ کند.  چاپ مقاله در یک مجله علمی با ایمپکت فاکتور بالا امتیاز بیشتری نسبت به سایر مقالات دارد.

در مجلات معتبر مقالاتی چاپ می‌شوند که از کیفیت و سطح علمی بالایی برخوردار باشند. چرا که این مجلات مرجع مهم و ارزشمندی برای بسیاری از پژوهشگران و متخصصان هستند. علاوه بر این مقاله‌ای از یک مجله‌ معتبر اکسپت می‌گیرد که ساختار مقاله نویسی در آن رعایت شده باشد. یک نکته کلیدی برای نوشتن مقاله علمی موفق، استفاده از ساختار مقاله نویسی درست است. اکثر مقاله‌ها ساختار مشابهی دارند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه چاپ مقاله در مجلات داخلی با ما تماس بگیرید.

ساختار اصلی مقاله

ساختار یک مقاله پژوهشی ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما هدف آن است تا اطلاعات در یک ترتیب منطقی و سازمان‌دهی شده در اختیار مخاطب قرار گیرد. هنگامی که موضوع مقاله و سوال تحقیق مشخص شد، نوشتن مقاله با رعایت ساختار مقاله نویسی به مراتب ساده‌تر می‌شود.

بخش‌های اصلی اکثر مقاله‌های پژوهشی، به ترتیب شامل عنوان، چکیده، مقدمه، روش تحقیق، بحث و نتیجه‌گیری، نتایج و منابع است. هر بخش اصلی به چندین موضوع اشاره می‌کند و ممکن است به زیر بخش‌هایی تقسیم شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل تبدیل پایان نامه به مقاله با ما تماس بگیرید.

عنوان مقاله (Title):

عنوان مقاله باید کوتاه، دقیق و گویا باشد، به‌گونه‌ای که به‌طور خلاصه موضوع و محتوای اصلی مقاله را بیان کند. عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های مقاله است زیرا اولین جمله‌ای است که خواننده از مقاله می‌خواند. توجه کنید که عنوان مقاله باید حاوی اطلاعات مفید باشد. همچنین باید مختصر و واضح باشد؛ عنوان را باید در بالای صفحه قرار دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوشتن مقاله تحلیل محتوا با ما تماس بگیرید.

چکیده (Abstract):

چکیده خلاصه‌ای از مقاله است که معمولاً بین 150 تا 250 کلمه دارد. این بخش به‌طور مختصر هدف، روش‌ها، نتایج و نتیجه‌گیری تحقیق را بیان می‌کند. جنبه‌های اصلی کل مقاله به طور خلاصه در چکیده بیان می‌شود. در جملات اول این بخش هدف مقاله بیان می‌شود. هر مقاله باید هدفی داشته باشد. سپس به طور خلاصه در مورد روش به کار برده شده توضیح داده می‌شود. نیازی به بیان تمام جزئیات در مورد روش تحقیق نیست. در پایان هم یک خلاصه‌ای از نتایج در حد چند جمله باید بیان شود.

برای اینکه در مورد نوشتن مقاله تدوین استراتژی بیشتر بدانید این مطلب را مطالعه کنید.

مقدمه (Introduction):

مقدمه زمینه‌ای برای تحقیق فراهم می‌کند، به‌طوری که شامل مرور ادبیات، بیان مسئله، اهداف تحقیق، و گاهی فرضیه‌ها است. این بخش به خواننده کمک می‌کند تا اهمیت و ضرورت تحقیق را درک کند. معمولاً بخش مقدمه 5 تا 10 درصد یک مقاله را دربر می‌گیرد. خوانندگان نخستین برداشت‌های خود را از یک مقاله از این بخش به دست می‌آورند. در مقدمه، نویسندگان باید پیشینه تحقیق خود را توضیح دهند. همچنین باید در مورد سوال پژوهش و اهمیت موضوع در این بخش توضیح داده شود. تعریف واژه‌های کلیدی هم در این بخش بیان می‌شود.

برای آشنایی با نحوه نوشتن مقدمه مقاله به این صفحه مراجعه کنید.

روش تحقیق (مواد و روش) (Methodology):

در این بخش، جزئیات روش‌ها و مراحل انجام تحقیق توضیح داده می‌شود. این شامل جامعه آماری، نمونه‌گیری، ابزارهای گردآوری داده‌ها و روش‌های تحلیل است. هدف از این بخش این است که تحقیق به‌گونه‌ای توصیف شود که قابل بازتولید باشد. در این بخش باید روش تحقیق، استراتژی نمونه‌گیری، ابزارها، روش‌های جمع‌آوری داده‌ها و استراتژی‌های تحلیل باید شرح داده شود. در این بخش چگونگی انجام مطالعه و آزمایش‌ها توضیح داده می‌شود. این بخش باید مشخص، کامل، تخصصی و نسبتاً دقیق نوشته شود.

نحوه نوشتن روش تحقیق مقاله را در این بخش بخوانید.

نتایج (Results):

در این بخش، یافته‌های تحقیق بدون تفسیر ارائه می‌شوند. داده‌ها معمولاً به صورت جداول، نمودارها و متون خلاصه شده نمایش داده می‌شوند.

برای یادگیری نحوه نوشتن بحث و نتیجه گیری مقاله علمی این صفحه را مطالعه کنید.

بحث (Discussion):

بخش بحث به تفسیر و تحلیل نتایج اختصاص دارد. در اینجا، یافته‌ها با مطالعات پیشین مقایسه می‌شوند و تأثیرات آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین، محدودیت‌های تحقیق و پیشنهادات برای تحقیقات آینده مطرح می‌شوند.

برای خواندن نحوه نگارش بخش نتیجه گیری مقاله به این صفحه مراجعه کنید.

نتیجه گیری (Conclusion):

نتیجه‌گیری خلاصه‌ای از یافته‌های اصلی تحقیق است و به‌طور مختصر به اهمیت و پیامدهای تحقیق اشاره می‌کند. در برخی مقالات، این بخش با بحث ترکیب می‌شود. در پایان یک مقاله، باید نتایج پژوهش‌ها و مطالعاتی که در مقاله انجام‌شده به طور خلاصه بیان شود.  در این بخش اهداف تحقیق و خلاصه‌ای از نتایج بیان می‌شود . نوشتن این بخش تا حدودی مشابه چکیده است. نتایج در این بخش تفسیر می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوشتن مقاله تحلیل محتوا با ما تماس بگیرید.

منابع و مراجع (References):

در این بخش، تمامی منابع و مقالاتی که در طول تحقیق به آنها ارجاع داده شده است، به‌طور دقیق فهرست می‌شوند. رفرنس‌ها باید مطابق با دستورالعمل‌های مجله یا کنفرانس مربوطه تنظیم شوند. هنگام نوشتن مقالات شما می‌توانید از حرف‌ها، نتایج و ایده‌های دیگران هم در کار خود استفاده کنید. اما حتماً در خود مقاله به نام نویسنده باید اشاره کنید و در قسمت منابع هم باید اطلاعات دقیق کتاب یا مقاله‌ای که استفاده کردید را ذکر کنید. تا سرقت ادبی محسوب نشود. روش‌های مختلفی برای رفرنس دهی در مقالات وجود دارد از جمله روش APA، روش MLA، روش MHRA، روش IEEE، روش Harvard، روش Chicago، روش AIP و روش Modern Oxford.

برای اینکه در مورد نوشتن مقدمه مقاله علمی پژوهشی بیشتر بدانید این مطلب را مطالعه کنید.

ساختار مقاله علمی پژوهشی چگونه باید باشد؟

ساختار مقاله علمی پژوهشی در قبول یا رد شدن آن بسیار اهمیت دارد. داشتن مقاله علمی پژوهشی در رزومه علمی شانس شما را برای پذیرش در مقاطع بالاتر تحصیلی مثل دکترا را بسیار بالا می‌برد. ساختار مقاله علمی پژوهشی و بار علمی مقاله شانس موفقیت انتشار مقاله علمی پژوهشی را بسیار بالا می‌برد. برای نگارش مقاله آشنایی با اصول و قواعد مقاله نویسی یکی از الزامات مهم است.

تعریف مقاله علمی پژوهشی

آنچه در مقاله علمی پژوهشی باید مد نظر داشت نوآوری موضوع و نوآوری روش تحقیق است. در واقع تفاوت مقاله علمی پژوهشی با دیگر مقاله‌ها در همین مزیت نهفته است. نویسنده مقاله علمی پژوهشی در واقع از داده‌های خامی که خودش به دست آورده استفاده می‌کند. رسالت مقاله علمی پژوهشی تجزیه و تحلیل این داده‌هاست؛ بنابراین نویسنده بر داده‌های مقالات و محققان متکی نیست.

مقاله علمی پژوهشی برای پاسخگویی به یک نیاز جدید تدوین و نگارش می‌شود. نیاز یا فرضیه‌ای که قبلاً پاسخی برای آن پیدا نشده یا راه‌حل‌های ارائه شده برای آن مشکل شک برانگیز و ناکافی است.

نویسنده مقاله باید یک موضوع یا یک مشکل که قبلاً درباره آن راه حلی ارائه نشده انتخاب کند. سپس با داده‌هایی که خود او آن‌ها را به دست می‌آورد شروع به نگارش مقاله کند. فراموش نکنید نباید در نگارش مقاله علمی پژوهشی تمرکزی روی یافته‌ها و داده‌های دیگر محققان داشته باشید.

تقسیم بندی ساختار مقاله علمی پژوهشی

ساختار مقاله علمی پژوهشی باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا در داوری‌های سخت گیرانه مجله‌ها سربلند شود. در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

عنوان

ابتدایی‌ترین قسمت از ساختار مقاله علمی پژوهشی بوده و بیان کننده ماهیت یک مقاله است. موضوع یک مقاله خواننده مقاله را تشویق می‌کند که مقاله را بخواند. شما نویسنده عزیز باید موضوع را طوری انتخاب کنید که خواننده جذب آن شده و به خواندن مقاله ادامه دهد.

بهترین زمان برای انتخاب عنوان مقاله زمانی است که نگارش مقاله به اتمام رسیده باشد. برای دانشجویان ارشد معمولاً عنوان مقاله همان موضوع پایان نامه است. یک عنوان خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • بیان کننده ایده اصلی مقاله باشد.
  • هدف اصلی مقاله در آن نهفته باشد.
  • عنوان باید حاوی کلمات کلیدی مقاله باشد.
  • عنوان نباید جمله باشد همچنین نباید عبارتی سؤالی باشد.
  • بهتر است عنوان زیادی کوتاه یا زیادی بلند نباشد. طول ایده آل عنوان باید چیزی بین سیزده تا پانزده واژه داشته باشد.

نویسنده یا نویسندگان با ذکر نویسنده مسئول و ذکر موسسه یا دانشگاه مربوطه

در این قسمت نام و نام خانوادگی مؤلفان، ایمیل آن‌ها و همچنین عنوان آن‌ها ذکر می‌شود. عنوان می‌تواند دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فلان، عضو هیات علمی دانشگاه فلان و مانند این‌ها باشد.

چکیده

متنی است که با نوشتن آن خواننده را ترغیب به خواندن مقاله می‌کنید. در این قسمت از مقاله به زمان گذشته نگارش می‌شود و بیان کننده محتوای مقاله است.

کلیدواژه‌ها

کلیدواژه‌هایی هستند که با مقاله موردنظر ارتباط دارند و یافتن مقاله را برای پژوهشگران بعدی راحت‌تر می‌کند. بهتر است کلیدواژه ترکیبی از واژگان تخصصی و عمومی باشد.

مقدمه

مقدمه بیان کننده اهداف اصلی مقاله است. این قسمت بلافاصله پس از چکیده در مقاله می‌آید. در این قسمت سؤال اصلی پژوهش و ضرورت انتخاب موضوع مقاله مشخص می‌شود. مروری کوتاه می‌کنید بر مطالعات انجام گرفته توسط دیگران در رابطه با موضوع شما. در پایان مقدمه به بررسی فرضیه پژوهش می‌پردازید. در مقدمه مباحث کلی در ارتباط با موضوع خود را مورد بررسی قرار می‌دهید.

بهتر است افراد تازه کار ابتدا به نگارش مقاله پرداخته و پس از اخذ نتایج مقاله به مقدمه بپردازند؛ اما اساتید و افراد با تجربه که سابقه نوشتن مقالات زیادی دارند بهتر است ابتدا به نگارش مقدمه بپردازند. در این بخش به اهمیت موضوع پژوهش خود، خلائی که وجود دارد و همچنین چارچوب کلی پژوهش می‌پردازید.

بیان مسأله

در این قسمت هدف و انگیزه از انجام پژوهش توضیح داده می‌شود. همچنین عواملی که وجود آن‌ها زمینه ساز انجام این تحقیق شده است باید در این قسمت به آن پرداخته شود.

تبیین هدف

هدف مقاله باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • به روشنی مشخص شده و کاملاً برای خواننده توصیف شود.
  • باید با بیان مسأله مقاله ارتباط کامل داشته باشد.
  • قابل ردیابی در متن باشد.
  • نویسنده در مقاله به آن برسد.

پرسش‌های پژوهش یا سؤالات تحقیق

پرسش‌ها و فرضیه‌ها مرتبط با هدف در این قسمت مطرح می‌شوند. باید به روشنی بیان شده و فاقد ابهام و کلی گویی باشند.

پیشینه پژوهش یا مرور ادبیات

در این قسمت از مقاله تحقیقات مشابه که قبلاً انجام شده‌اند مورد بررسی قرار می‌گیرند. از این قسمت با عنوان‌های «ادبیات تحقیق» و «سابقه تحقیق» نیز یاد می‌شود. در واقع منابعی است که با هدف و موضوع مقاله ارتباط دارد و محقق به آن‌ها مراجعه می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با پیشینه پژوهش از این مطلب دیدن نمایید.

معرفی پروژه

ویژگی‌های خاص پروژه که آن را از بقیه مطالعات همسان جدا ساخته و به آن اعتبار می‌بخشد.

روش شناسی

روش‌های گردآوری اطلاعات در ارتباط با نگارش مقاله نظیر کتابخانه‌ای، میدانی و …

ابزار پژوهش

ابزاری که برای اندازه گیری، انجام آزمایش، تحلیل داده‌ها و … در انجام تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است.

جامعه پژوهش

به بررسی جامعه‌ای که مطالعه روی آن انجام گرفته و دلیل انتخاب آن می‌پردازد.

محدوده تحقیق و محدودیت‌ها

در این قسمت باید به بررسی محدودیت‌هایی که در انجام مطالعه انجام داده‌اید و همچنین آن دسته از عواملی که شما را محدود کرده‌اند. برای مثال به خاطر برخی مجوزها امکان ورود به برخی اماکن وجود نداشته و …

یافته‌ها

یافته‌ها می‌تواند به صورت معلوم یا مجهول نوشته شوند اما باید از افعال زمان گذشته در نوشتن آن‌ها استفاده کرد. یافته‌های می‌توانند به صورت جدول، نمودار یا شکل ارائه شوند. برای تصاویر باید شماره گذاری شود و توضیح مربوط به آن‌ها در پاورقی آورده شود.

تجزیه و تحلیل

در این قسمت اطلاعات و داده‌هایی که در راستای هدف تحقیق و راستی آزمایی فرضیه‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است بیان می‌شود.

نتیجه گیری

در اینجا نتایج حاصل از ارزیابی و تست فرضیه‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد و شناخت حاصل از پژوهش در جهت کشف جدید بیان می‌شود.

شناسایی و تصدیق

در این قسمت از همه کسانی که به نوعی در انجام تحقیق یاری رسانده‌اند یا بخشی از هزینه‌های آن را تقبل کرده‌اند با ذکر نام و نام خانوادگی تقدیر و تشکر به عمل می‌آید.

منابع

تمامی منابع مورد استفاده در نگارش مقاله علمی پژوهشی به زبان انگلیسی، فارسی و دیگر زبان‌ها باید در این قسمت ذکر شوند. نام تمامی مقاله‌ها، مجلات، وب‌سایت‌ها و هر منبع دیگری باید به‌طور کامل ذکر شود.

دقت کنید مجلات علمی پژوهشی سبک متفاوتی برای نگارش این قسمت دارند و برای چاپ مقاله در آن‌ها باید از دستورالعمل‌های آن‌ها پیروی شود.

ضمایم

پایانی‌ترین قسمت ساختار مقاله علمی پژوهشی را تشکیل می‌دهد. اگر از برخی اشکال و اسناد ضروری نظیر نقشه، آمار، تصویر و نمودار استفاده کرده‌اید باید آن‌ها را ضمیمه مقاله کنید.

شایان به ذکر است که داشتن مقاله علمی پژوهشی داخلی تأثیری در رزومه بین المللی شما برای مهاجرت تحصیلی به دیگر کشورها ندارد. برای تقویت رزومه بین المللی باید به فکر چاپ مقالات خود در مجلات ISI باشید. موسسه متفکران با مشاوره در چاپ مقالات موفق، آمادگی خود را برای ارائه مشاوره در نگارش مقاله علمی پژوهشی به شما دانشجویان عزیز اعلام می‌دارد. اگر سؤال بیشتری در ارتباط با ساختار مقاله علمی پژوهشی داشتید می‌توانید با تماس با تیم حرفه‌ای متفکران از مشاوره تیم حرفه‌ای ما بهره ببرید.

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره رایگان

شماره  همراه خود را در کادر وارد نمائید. تیم پشتیبانی ما با شما تماس می گیرند.