نحوه تاسیس مجله علمی پژوهشی

نحوه تاسیس مجله علمی پژوهشی

تاسیس یک مجله علمی پژوهشی می تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد. مجلات علمی پژوهشی بعد مهم و پرکاربرد هستند که بسیاری از افراد به دنبال تاسیس این مجلات می باشند. اولین قدم برای تاسیس یک مجله، اخذ مجوز می باشد. اخذ مجوز مجله علمی تخصصی، کمی دشوار است. اگر قصد شما برای تاسیس مجله جدی است، نگران نباشید. ژورنال یاب قصد دارد در ادامه به اطلاعاتی را در زمینه نحوه اخذ مجوز مجله علمی تخصصی، شرایط تاسیس مجله علمی پژوهشی و شرایط سردبیری مجله علمی پژوهشی، در اختیار شما قرار دهد.

برای تاسیس مجله علمی پژوهشی، باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری مجوز دریافت کرد. به این صورت که موسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی که می‌خواهند برای اولین بار یک مجله علمی منتشر کنند، باید نخست از معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رسانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه انتشار مجله را اخذ کنند. بعدازاین که موسسه متقاضی چاپ مجله علمی پژوهشی، مجوز انتشار مجله را از این وزارتخانه دریافت کرد، می‌تواند برای دریافت رتبه علمی پژوهشی اقدام کند.

در ادامه نحوه اخذ پروانه تاسیس مجله علمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دریافت رتبه علمی پژوهشی از وزارت علوم و تحقیقات را توضیح می‌دهیم.

برای دانستن نحوه تاسیس مجله اسکوپوس از این مطلب دیدن نمائید.

برای چگونگی تاسیس نشریه ISI از این مطلب دیدن نمائید.

گواهی پذیرش مقاله

با پشتبانی کامل ما نشریه علمی خود را راه اندازی کنید

خدمات تخصصی ژورنال یاب

انتخاب مجله، استخراج، ترجمه، ویراستاری و پلاجیاریسم

کلیه خدمات مربوط به آماده سازی مقاله شما از قبیل استخراج ، ترجمه، ویراستاری علمی و ساختاری و سنجش عدم سرقت علمی و انتخاب مجله در ژونال یاب به شما ارائه می گردد.

ارسال مقاله برای مجله با سطح دلخواه شما و اخذ پذیرش و چاپ مقاله

شما می توانید فرایند سابمیت مقاله خود را به متخصصان ژورنال یاب بسپارید. ما پذیرش و چاپ مقاله شما در مناسب ترین مجله با سطح دلخواه شما را تضمین میکنیم.

تاسیس و راه اندازی نشریه علمی

کلیه مراحل تاسیس نشریه علمی از اخذ مجوز تا راه اندازی سامانه های مدیریت نشریات و دریافت ایندکس های معتبر از قبیل علمی پژوهشی، ISI، Scopus، ISC و تبلیغات دریافت مقاله را برای شما انجام میدهیم.

دریافت مجوز تاسیس مجله علمی پژوهشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخست باید در سامانه این وزارت ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام به سامانه جامع رسانه‌های کشور به آدرس اینترنتی http://www.e-rasaneh.ir مراجعه کنید.

نحوه تاسیس مجله علمی پژوهشی 1

در این صفحه، نخست گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید. سپس یکی از گزینه‌های ثبت‌نام “افراد حقیقی” یا “افراد حقوقی” را انتخاب و فرم اطلاعاتی را به‌دقت پر کنید.

بعد از ثبت‌نام در سامانه و دریافت نام کاربری و کلمه عبور به صفحه شخصی خود رفته و فرم درخواست مجوز رسانه را در صفحه خود به‌صورت الکترونیکی تکمیل کنید. در انتهای ثبت درخواست یک کد رهگیری به شما اعلام می‌شود تا در مراحل بعدی با این کد وضعیت درخواست خود را پیگیری کنید. نتیجه بررسی بعد از چند وقت به شما اعلام می‌شود.

مراحل نگارش مقالات علمی ترویجی را در این مطلب بخوانید.

نحوه اخذ مجوز مجله علمی تخصصی

اخذ مجوز برای تاسیس مجله علمی تخصصی، کاری زمان بر می باشد و نیاز به تجربه دارد‌. اگر شما اولین بار است که اقدام به تاسیس یک مجله می کنید، بهتر است در مورد نحوه اخذ مجوز مجله علمی تخصصی، با یک فرد آگاه یا شرکت هایی که اقدام به اخذ مجوز مجله می کنند، مشورت کنید؛ زیرا ممکن است به دلیل کم تجربه بودن به مشکل بخورید. در ادامه سایت ژورنال یاب، نحوه اخذ مجوز مجله علمی تخصصی را برای شما بیان می کند. برای اخذ مجوز علمی تخصصی، نیازمند طی کردن مراحل مختلفی هستید. سه مورد از مراحلی که در اخذ مجوز باید طی کنید، در ادامه بیان خواهد شد. 

درخواست مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای این منظور، باید به سامانه اختصاصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد شده و درخواست مجوز خود را برای انتشار مجله علمی تخصصی ثبت کنید. در این فرم، باید اطلاعاتی مانند نام مجله، شماره ثبت، نوع مجله، جایگاه وضعیت انتشاری، تاریخ تأسیس و… را وارد کنید. همچنین برای این که در صورت عدم تایید درخواست شما، بتوانید درخواست تجدید نظر دهید، باید ایمیل و شماره تلفن همراه خود را نیز وارد کنید. 

ارائه اطلاعات به سازمان نشریات علمی کشور

این سازمان، وظیفه مدیریت استانداردهای انتشار مجلات علمی را در ایران دارد. برای اخذ مجوز از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید درخواست خود را به این سازمان نیز ارائه کنید. برای این کار، باید به وبسایت سازمان نشریات علمی کشور مراجعه کنید و اطلاعات درخواستی را وارد کنید.

دریافت مجوز های لازم از وزارت علوم

 برای اخذ مجوز مجله علمی تخصصی، شما نیازمند دریافت مجوز های لازم وزارت علوم نیز هستید. این وزارت در واقع اعتبار مجله شما را بررسی می کند و در صورتی که مقالات علمی تخصصی در آن ثبت شده باشند، مجوزهای لازم را به شما اهدا خواهد کرد. در هر صورت، پس از ارسال درخواست، باید منتظر تایید یا عدم تایید مجوز انتشار مجله علمی تخصصی خود باشید. لازم به ذکر است که مجوز انتشار به مدت یک سال اعتبار دارد و باید در سال‌های بعدی نیز تمدید شود.

لیست مجلات علمی پژوهشی اقتصاد را می توانید در این صفحه ببینید.

شرایط تاسیس مجله علمی پژوهشی

تاسیس یک مجله علمی پژوهشی مستلزم رعایت شرایط و ضوابط مربوط به این حوزه است. در ادامه، به برخی از اصلی‌ترین شرایط تاسیس یک مجله علمی پژوهشی اشاره خواهیم کرد:

داشتن یک هدف و محور کلی

مجله باید یک هدف مشخص و محور کلی داشته باشد و سعی کند تا در قالب آن، مقالات مرتبط با آن را منتشر کند.

داشتن یک شورای مؤسسه

تاسیس کنندگان مجله باید یک شورای مؤسسه را تشکیل دهند که مسئولیت راهبری و مدیریت مجله را بر عهده داشته باشد.

تعیین نوع مجله و دسته‌بندی

قبل از ثبت مجله، باید نوع آن (مثلاً مجله تحقیقاتی، مجله فنی و مهندسی و غیره) و دسته بندی مجله (مثلاً شیمی، فیزیک، علوم پایه، علوم انسانی و…) تعیین شود.

تعیین قوانین چاپ

باید قوانین چاپ مجله، از جمله قوانین ارسال مقاله، نحوه بازخورد به نویسندگان و… تعیین شود.

تأسیس یک وبسایت

باید یک وبسایت برای مجله تاسیس شود که شامل اطلاعاتی مانند نحوه ارسال مقاله، دسترسی به شماره‌های قبلی مجله و غیره باشد.

انتخاب یک سیستم مدیریت مقالات

سیستم مدیریت مقالات، مانند Open Journal Systems یا ScholarOne Manuscripts، باید انتخاب شود تا بتوانید به راحتی مقالات را دریافت و مدیریت کنید.

داشتن سرمایه اولیه

برای تاسیس یک مجله علمی پژوهشی، باید هزینه‌هایی مانند هزینه ثبت، طراحی و چاپ شماره اول و… را پرداخت کرد.

لازم به ذکر است که این شرایط تاسیس مجله علمی پژوهشی، تنها بخشی از شرایط لازم برای راه‌اندازی و موفقیت یک مجله علمی هستند. و شرایط دیگری نیز علاوه بر موارد گفته شده وجود دارد. شما می توانید با مراجعه به سایت ژورنال یاب، سایر این شرایط را از متخصصان و مشاوران این سایت بپرسید. 

دریافت رتبه علمی پژوهشی مجله از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری

بعدازاین که یک شماره از مجله منتشر شد، مسئول و بالاترین مقام نشریه می‌تواند برای ارتقای رتبه علمی نشریه اقدام کند. برای این کار او باید فرم‌های دریافت رتبه علمی- پژوهشی را پر کرده و به همراه مدارک و مستندات (کپی پروانه انتشار، کپی نامه شماره  ISSN و مشخصات کامل مجله و فرد متقاضی) به دبیرخانه کمسیون بررسی نشریات علمی کشور تحویل دهد.

این کمیسیون بعد از بررسی‌های مستندات و با توجه به کیفیت و وضعیت مجله در مورد اعطای رتبه علمی به مجله متقاضی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

حال که نحوه تاسیس مجله علمی پژوهشی را دانستید می توانید برای این کار اقدام کنید.

با ژورنال یاب بهترین موسسه چاپ مقاله تماس بگیرید.

شرایط سردبیری مجله علمی پژوهشی 

سردبیر یک مجله علمی پژوهشی باید شرایط زیر را داشته باشد:

تحصیلات و تخصص

اولین و مهمترین شرط سردبیری یک مجله داشتن تخصص و تحصیلات می باشد. سردبیر باید دارای مدرک تحصیلی در رشته مرتبط با مجله (مثلاً دکتری) باشد و تخصص کافی در زمینه محتوایی مجله را داشته باشد.

تجربه علمی

سردبیر باید تجربه علمی کافی در حوزه موضوعی مجله داشته باشد، به‌ طوری‌که بتواند نظارت صحیح روی فرایند داوری و انتشار مقالات را از طریق تحلیل و بررسی محتوای آن‌ها انجام دهد.

توانایی برقراری ارتباط

سردبیر باید توانایی برقراری ارتباط با دیگر متخصصان و نویسندگان داشته باشد تا بتواند به خوبی با آن‌ها همکاری کند.

توانایی مدیریت

سردبیر باید توانایی مدیریت مجله و تیم اجرایی را داشته باشد، به‌طوری‌که بتواند فرآیند چاپ، انتشار و بازخورد را کنترل کند.

آگاهی به‌روز

سردبیر باید با توسعه جدیدترین روش‌ها و شیوه‌های علمی در حوزه مجله و همچنین با قوانین و مقررات مربوط به چاپ و انتشار مقالات، آشنا باشد.

اخلاقیات حرفه‌ای

سردبیر باید از اخلاقیات حرفه‌ای پیروی کند و به صفحه‌آرایی و محتوای مقالات ارزش قائل باشد.

برای مشاهده لیست مجلات اسکوپوس ایرانی از این مطلب دیدن نمتئید.

پایبندی به زمانبندی

سردبیر باید به زمانبندی‌های مربوط به ارسال و نمایش مقالات، دقیقاً پایبند باشد.

لازم به ذکر است که با توجه به ماهیت و محتوای هر مجله، الزامات سردبیری ممکن است در مورد برخی از شرایط فوق به تفاوت بپیوندد.

اهمیت شناخت اخذ مجوز مجله علمی تخصصی

ژورنال یاب تلاش کرده است تا در این مقاله اطلاعات کاملی در زمینه اخذ مجوز مجله علمی تخصصی در اختیار شما قرار دهد. اما اگر هنوز در زمینه اخذ مجوز برای شما ابهاماتی وجود دارد، می‌توانید به سایت این شرکت مراجعه کرده و با مشاوران فعال در این زمینه گفتگو کنید.

فرم زیر را تکمیل نمائید

کارشناسان ما در سریع ترین زمان با شما تماس میگیرند.

نام و نام خانوادگی(Required)
4.8/5 - (17 امتیاز)

مشاوره رایگان

شماره  همراه خود را در کادر وارد نمائید. تیم پشتیبانی ما با شما تماس می گیرند.