مقاله علمی پژوهشی چیست؟

مقاله علمی پژوهشی چیست؟

مقالات پژوهشی یکی از منابع مهم علمی است. مقاله پژوهشی به مقاله ای است که پژوهشگر نتایج تحقیقات و آزمایشات خود را در موضوعی چاپ می کند. دراین نوع مقالات یک دیدگاه تحلیل می شود یا یک موضوع مورد بررسی قرار می گیرد. صرف نظر از نوع مقاله، شما تفکر خود را در مورد موضوعی در مقاله بیان می‌کنید. که برای این منظور از با استفاده از پیشینه تحقیق و آزمایشات مختلف استفاده می‌شود.

مقاله علمی پژوهشی نوعی مقاله علمی است که نتایج یک تحقیق یا مطالعه اصیل را منتشر می‌کند و معمولاً توسط پژوهشگران، اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، و کارشناسان مختلف برای انتشار در مجلات علمی نوشته می‌شود. این نوع مقالات برای به اشتراک گذاشتن یافته‌های جدید و نوآوری‌ها با جامعه علمی نوشته می‌شوند و باید استانداردهای دقیق پژوهشی را رعایت کنند. در این مقاله، به بررسی ویژگی‌های کلیدی، ساختار، و انواع مقاله‌های علمی پژوهشی خواهیم پرداخت.

مشاوره رایگان نگارش مقاله

شماره همراه خود را وارد نمائید. کارشناسان ما با شما تماس می گیرند.

خدمات تخصصی ژورنال یاب

انتخاب مجله، استخراج، ترجمه، ویراستاری و پلاجیاریسم

کلیه خدمات مربوط به آماده سازی مقاله شما از قبیل استخراج ، ترجمه، ویراستاری علمی و ساختاری و سنجش عدم سرقت علمی و انتخاب مجله در ژونال یاب به شما ارائه می گردد.

ارسال مقاله برای مجله با سطح دلخواه شما و اخذ پذیرش و چاپ مقاله

شما می توانید فرایند سابمیت مقاله خود را به متخصصان ژورنال یاب بسپارید. ما پذیرش و چاپ مقاله شما در مناسب ترین مجله با سطح دلخواه شما را تضمین میکنیم.

تاسیس و راه اندازی نشریه علمی

کلیه مراحل تاسیس نشریه علمی از اخذ مجوز تا راه اندازی سامانه های مدیریت نشریات و دریافت ایندکس های معتبر از قبیل علمی پژوهشی، ISI، Scopus، ISC و تبلیغات دریافت مقاله را برای شما انجام میدهیم.

ویژگی‌های کلیدی مقاله علمی پژوهشی

1. اصالت و نوآوری

مقاله علمی پژوهشی باید شامل یافته‌های جدید یا تحلیل‌هایی باشد که به دانش موجود در حوزه‌ای خاص افزوده می‌شود. این نوآوری ممکن است شامل کشف یک پدیده جدید، توسعه یک روش جدید، یا تحلیل تازه‌ای از داده‌های موجود باشد.

2. ساختار استاندارد

این مقالات معمولاً ساختار استانداردی دارند که شامل بخش‌هایی مانند عنوان، چکیده، مقدمه، روش‌شناسی، نتایج، بحث و نتیجه‌گیری، و منابع است. این ساختار به خوانندگان کمک می‌کند تا به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.

3. روش‌شناسی علمی

یک مقاله علمی پژوهشی باید روش‌شناسی دقیقی را برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها توصیف کند. این روش‌شناسی باید قابل تکرار باشد تا دیگر پژوهشگران بتوانند نتایج را تایید یا به چالش بکشند.

4. بررسی ادبیات

مقالات علمی پژوهشی باید با مرور جامع ادبیات و پیشینه تحقیق مرتبط، شکاف‌های موجود در دانش را شناسایی کرده و زمینه تحقیق جدید را فراهم کنند.

5. انتشار در مجلات معتبر

این مقالات معمولاً برای انتشار در مجلات معتبر علمی که فرآیند داوری همتا دارند ارسال می‌شوند. این فرآیند تضمین می‌کند که مقاله از نظر علمی معتبر و با کیفیت است.

برای مشاهده مجلات معتبر وزارت علوم از این مطلب دیدن نمایید.


ساختار مقاله علمی پژوهشی

1. عنوان

  • عنوان: باید مختصر، دقیق و جذاب باشد. بیانگر محتوای اصلی مقاله و سوال پژوهشی باشد.

2. چکیده

  • چکیده: خلاصه‌ای از هدف، روش‌ها، نتایج و نتیجه‌گیری مقاله در حدود 250 کلمه. باید به طور مختصر اما کامل اطلاعات اصلی مقاله را پوشش دهد.

3. مقدمه

  • مقدمه: زمینه‌سازی برای تحقیق، معرفی مسئله پژوهشی، اهمیت تحقیق و اهداف مقاله. سوالات پژوهشی و فرضیه‌ها نیز در این بخش مطرح می‌شوند.

4. روش‌شناسی

  • روش‌شناسی: توضیح دقیق از روش‌های استفاده‌شده برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها. شامل توضیحات درباره نمونه‌گیری، ابزارهای تحقیق و فرآیندهای انجام آزمایش‌ها.

برای آشنایی با web of science از این مطلب دیدن نمایید.

5. نتایج

  • نتایج: بیان یافته‌های اصلی تحقیق به صورت شفاف و مختصر، با استفاده از جداول، نمودارها و شکل‌ها برای نمایش داده‌ها.

6. بحث و نتیجه‌گیری

  • بحث: تفسیر نتایج، مقایسه با پیشینه تحقیق، توضیح محدودیت‌ها و ارائه پیشنهادات برای تحقیقات آینده.
  • نتیجه‌گیری: خلاصه‌ای از یافته‌های اصلی و پیامدهای آنها برای علم یا کاربرد عملی.

7. منابع

  • منابع: فهرستی از منابع و مراجع استفاده شده در مقاله که به خوانندگان اجازه می‌دهد به اطلاعات بیشتری دسترسی داشته باشند.

برای آشنایی بیشتر با نحوه چاپ مقاله علمی پژوهشی از این مطلب دیدن نمایید.

مشاوره رایگان چاپ مقاله علمی پژوهشی

شماره همراه خود را وارد نمائید. کارشناسان ما با شما تماس می گیرند.

انواع مقاله‌های علمی پژوهشی

1. مقالات پژوهشی اصلی (Original Research Articles)

این نوع مقالات نتایج تحقیقات اصیل و جدید را گزارش می‌دهند. شامل توضیحات کامل درباره سوال پژوهشی، روش‌شناسی، نتایج و تحلیل داده‌ها هستند. بیشتر مقالات علمی پژوهشی در این دسته قرار می‌گیرند.

2. مقالات مروری (Review Articles)

مقالات مروری نتایج تحقیقات قبلی را بررسی و تحلیل می‌کنند و وضعیت فعلی دانش را در یک حوزه خاص خلاصه می‌کنند. این مقالات اغلب برای شناسایی شکاف‌های موجود در دانش و پیشنهاد جهت‌های جدید برای تحقیق استفاده می‌شوند.

3. مقالات مطالعه موردی (Case Studies)

این مقالات به توصیف و تحلیل یک مورد خاص، مانند یک بیمار، یک سازمان، یا یک پدیده خاص می‌پردازند. از این مقالات برای ارائه اطلاعات دقیق و تحلیل عمیق یک نمونه منحصر به فرد استفاده می‌شود.

4. مقالات روش‌شناسی (Methodological Articles)

این مقالات به توسعه یا بهبود روش‌ها و ابزارهای تحقیقاتی می‌پردازند. هدف آنها ارائه روش‌های جدید یا بهبود روش‌های موجود برای تحقیق در حوزه‌ای خاص است.

5. مقالات مختصر (Short Communications)

مقالات مختصر یافته‌های مهم و جدیدی را که نیازی به ارائه کامل و گسترده ندارند، به سرعت به جامعه علمی معرفی می‌کنند. این مقالات معمولاً شامل یافته‌های جدید کوتاه و مهمی هستند که برای بررسی‌های گسترده‌تر نیاز به تحقیقات بیشتر دارند.

برای آشنایی با نحوه استخراج مقاله از پایان نامه از این مطلب دیدن نمایید.

6. مقالات فنی (Technical Articles)

این مقالات به توضیح و تحلیل دقیق تکنیک‌ها و ابزارهای خاص در یک حوزه علمی می‌پردازند. برای بهبود و توسعه ابزارها و تکنیک‌های موجود یا معرفی نوآوری‌های فنی نوشته می‌شوند.

7. مقالات نظری (Theoretical Articles)

این مقالات به توسعه و تحلیل نظریه‌های جدید یا بررسی و اصلاح نظریه‌های موجود می‌پردازند. هدف این مقالات گسترش و تعمیق دانش نظری در یک زمینه خاص است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه چاپ مقاله در مجلات معتبر علمی پژوهشی با ما تماس بگیرید.

مزایای نوشتن مقالات علمی پژوهشی

۱. توسعه حرفه‌ای

نوشتن مقاله‌های علمی پژوهشی به پژوهشگران کمک می‌کند تا تخصص و دانش خود را در یک زمینه خاص توسعه دهند و به رسمیت شناخته شوند.

۲. ارتقاء شغلی

انتشار مقالات در مجلات معتبر می‌تواند به ارتقاء شغلی و افزایش فرصت‌های شغلی کمک کند.

۳. به اشتراک‌گذاری دانش

این مقالات ابزار مهمی برای به اشتراک‌گذاری دانش و یافته‌های جدید با جامعه علمی هستند و به پیشرفت علم کمک می‌کنند.

۴. کسب اعتبار علمی

مقالات منتشر شده در مجلات معتبر نشان دهنده اعتبار علمی نویسندگان هستند و به ایجاد شهرت علمی کمک می‌کنند.

۵. دسترسی به جوایز و گرنت‌های پژوهشی

موفقیت در انتشار مقالات علمی پژوهشی می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا به جوایز و گرنت‌های پژوهشی دسترسی پیدا کنند.

برای نوشتن مقاله علمی پژوهشی از این مطلب دیدن نمایید.

نوشتن مقالات علمی پژوهشی یک فرآیند دقیق و ساختاریافته است که با تمرین و تجربه بهبود می‌یابد. شناخت انواع مختلف مقالات علمی پژوهشی و نحوه نوشتن آنها می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا نتایج تحقیقات خود را به نحو موثری به جامعه علمی ارائه دهند و در توسعه دانش و علم نقش‌آفرینی کنند.

برای نوشتن مقاله، پژوهشگر باید ابتدا موضوعی را انتخاب کند که جدید باشد. موضوع باید جنبه نوآورانه داشته باشد. یعنی در پایان مقاله، بتوان فرضیات پژوهش را رد کرد و یا پذیرفت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ثبت مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی با ما تماس بگیرید.

برای نوشتن مقاله باید پیشینه تحقیق را به دقت بررسی کرد. این بخش مهم‌ترین بخش از مقاله است. و سپس با بررسی اطلاعات موجود می‌توان برای نوشتن مقاله خود ایده گرفت. سپس باید آزمایش‌ها مربوطه را انجام داد. نتایج و پیشینه تحقیق باید با دقت نوشته شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحلیل آماری مقاله این صفحه را مطالعه کنید.

نحوه نگارش مقاله بسیار مهم است. اگر مقاله خوب و قابل‌فهم نگارش شود، اکسپت از ژورنال خواهد گرفت. قبل از سابمیت مقاله حتماً فرمت (guide line) موجود در سایت مجله را چک کنید. حتماً باید مقاله به فرمت ژورنال باشد. وگرنه مقاله ریجکت می‌شود.

برای اطلاع از قواعد مقاله نویسی به این صفحه مراجعه کنید.

چاپ مقالات علمی پژوهشی

هدف از نوشتن مقالات پژوهشی گزارش رسمی دستاوردهای پژوهشگر و دانشجو در مجلات علمی پژوهشی است. معمولا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، مقاله خود را در مجلات علمی پژوهشی چاپ می کنند. مخاطبان اصلی مجلات علمی پژوهشی، دانشجویان و اساتید هستند.

برای دریافت راهنمایی برای نوشتن مقاله مروری با ما تماس بگیرید.

در مقاطع دکتری باید دانشجو مقاله‌ای داشته باشد تا مجوز دفاع از پایان نامه را اخذ کند. چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی در مقایسه با ژورنال‌های در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان به نوشتن مقالات پژوهشی روی می‌آورند. تا بتوانند از پایان نامه کارشناسی ارشد یا تز دکتری خود دفاع کنند.

برای آگاهی بیشتر در مورد هزینه چاپ مقاله در Elsevier با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره رایگان

شماره  همراه خود را در کادر وارد نمائید. تیم پشتیبانی ما با شما تماس می گیرند.