چگونه میتوان فهمید که یک مقاله علمی خوب است؟

چگونه میتوان فهمید که یک مقاله علمی خوب است؟

مقاله علمی یکی از انواع مقالات می باشد که در بین بسیاری از صاحب نظران از محبوبیت و اهمیت بالایی برخوردار می باشد. شما برای نوشتن یک مقاله علمی ابتدا باید بدانید که چگونه میتوان فهمید که یک مقاله علمی خوب است؟

خوب بودن مقاله علمی به این معنا میباشد که مقاله از بار علمی بالا و همچنین روش های نگارشی و نوشتاری مناسب برخوردار باشد. برای این امر شما باید چندین مورد از ویژگی های یک مقاله علمی با کیفیت بالا را بدانید و متناسب با آنها سایر مقالات علمی را مقایسه نمایید. ژورنال یا قصد دارد در این بخش ویژگی های یک مقاله علمی خوب را برای شما بیان کند تا شما بتوانید مقالات علمی خوب را از بد تشخیص دهید.

برای بررسی مقاله ژورنالی نکات مهم آن را در این مطلب بخوانید.

خدمات تخصصی ژورنال یاب

انتخاب مجله، استخراج، ترجمه، ویراستاری و پلاجیاریسم

کلیه خدمات مربوط به آماده سازی مقاله شما از قبیل استخراج ، ترجمه، ویراستاری علمی و ساختاری و سنجش عدم سرقت علمی و انتخاب مجله در ژونال یاب به شما ارائه می گردد.

ارسال مقاله برای مجله با سطح دلخواه شما و اخذ پذیرش و چاپ مقاله

شما می توانید فرایند سابمیت مقاله خود را به متخصصان ژورنال یاب بسپارید. ما پذیرش و چاپ مقاله شما در مناسب ترین مجله با سطح دلخواه شما را تضمین میکنیم.

تاسیس و راه اندازی نشریه علمی

کلیه مراحل تاسیس نشریه علمی از اخذ مجوز تا راه اندازی سامانه های مدیریت نشریات و دریافت ایندکس های معتبر از قبیل علمی پژوهشی، ISI، Scopus، ISC و تبلیغات دریافت مقاله را برای شما انجام میدهیم.

مقاله علمی چیست؟ 

بطور خلاصه مقاله نوشته اى است که درباره موضوعی خاص با حجمى متناسب با نوع موضوع و خوانندگان آن  نوشته مى شود. مقاله ها معمولا در روزنامه ها  ، گاهنامه ها ، کتاب ها و نشریات  به انتشار می رسند. مقاله  متن و یا نوشته ای است که اطلاعات دانشنامه‌ای و یا سالنامه‌ای را در خود جای می دهد و به عبارتی یک نوشته آکادمیک است که نتایج یک تحقیق و پژوهش علمی و یا تخصصی و شاید هم صرفا جهت آگاهی و غیر تخصصی را برای متخصصین یک حوزه نظری خاص و یا خوانندگان عادی ارائه می دهد.

هر نوع نوشته ای که حاوی اطلاعاتی برای خوانندگان باشد می تواند یک مقاله باشد حتی نوشته حاضر که به منظور ارائه اطلاعاتی در خصوص مقالات علمی برای خوانندگان خود می باشد یک نوع مقاله است .

برای تشخیص منابع معتبر مقاله نکاتی مهمی وجود دارد که در این مقاله به آن اشاره شده است.

ویژگی های مقاله علمی خوب

برای اینکه بفهمیم یک مقاله علمی خوب است باید ویژگی های مقاله علمی خوب را بدانیم. ژورنال یاب در این بخش چند مورد از این ویژگی ها را برای شما بیان خواهد نمود.

  1.  رعایت چارچوب های مقاله نویسی: مقاله نویسی دارای چارچوب خاصی می باشد. یک مقاله خوب در وهله‌ی اول باید از این چارچوب پیروی کند. این چارچوب شامل؛ عنوان، چکیده، مقدمه، معرفی مواد و روش ها، اجرای روش ها، نتایج و بحث می باشد. یک مقاله علمی خوب، این مراحل را به ترتیب و بطور کامل انجام می دهد. 

    برای اینکه بدانید انواع مختلف مقاله کدام است این مطلب را مطالعه کنید.
  2.  واضح و قابل درک بودن: هر چه جملات و پاراگراف های یک مقاله کوتاه تر باشند، به خواننده اجازه می دهد تا مفاهیم را به راحتی درک کند. هیچ کس نمی خواهد به عقب برگردد و یک جمله یا پاراگراف را چندین بار بخواند، فقط برای این که منظور نویسنده را متوجه شود. این امر هم برای خواننده خسته کننده است و هم برای ویرایشگر مجله. شما می توانید جملات را روان، ساده و آموزنده بنویسید بدون این که پیچیده یا غیر قابل فهم باشند. این امر موجب می گردد که شما قدم اول را در نوشتن یک مقاله خوب بردارید. 
  3.  تاثیر زمان در کیفیت یک مقاله: نوشتن یک مقاله علمی کار بسیار وقت گیر و زمان بری است. به خصوص نویسندگانی که می خواهند برای اولین بار یک مقاله علمی پژوهشی بنویسند، ضروری است که روزانه وقت زیادی بگذارند تا روی بخش های خاصی از مقاله کار کنند، همچنین باید برنامه ریزی کرده و مدیریت زمان را در نظر بگیرند. هرچه وقت بیشتری صرف نوشتن یک مقاله شود‌، مقاله از کیفیت بیشتری برخوردار است. زیرا می توان بخش های مختلف آن را با دقت بالاتری نگارش نمود. 

    تاثیر اعتبار منابع بر مقاله را دراین مطلب بخوانید.

  4.  ویرایش درست: پژوهش های علمی و نوشتن آن در قالب یک مقاله علمی به اندازه کافی گسترده، پیچیده و پر از جزییات است. هر بخش از یک مقاله پژوهشی نیاز به بازخوانی و ویرایش دارد. این پروسه ممکن است که زمان زیادی ببرد و از این رو، به احتمال زیاد نویسندگان از مقاله خود قبل از این که آن را آماده تحویل به استاد یا ارسال به یک مجله کنند، خسته می شوند. بنابراین، برای ویرایش یک مقاله پژوهشی بهتر است که از همکاران خود بخواهیم تا آن را مرور کرده و نظرات و پیشنهادات خود را برای تغییرات آن ارائه دهند. در این زمینه، نویسندگان همیشه از بازخوردی که از همکاران خود می گیرند استفاده کرده و در نهایت، مقاله خود را به طور قابل قبول تری آماده می کنند. هرچه یک مقاله از ویرایش منظم‌تری برخوردار باشد، کیفیت آن بیشتر می‌شود و تبدیل به یک مقاله خوب می‌شود. 

    لیست مجلات نامعتبر وزارت علوم را در این صفحه ببینید.

مقاله علمی خوب دارای ویژگی های بالا می باشد. شما به وسیله وجود این ویژگی ها در یک مقاله علمی، می توانید بفهمید که یک مقاله علمی خوب است یا نه. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مقالات، از جمله مقالات علمی، به سایت ژورنال یاب مراجعه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره رایگان

شماره  همراه خود را در کادر وارد نمائید. تیم پشتیبانی ما با شما تماس می گیرند.