چگونه منابع معتبر مقاله را تشخیص دهیم؟

چگونه منابع معتبر مقاله را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص منابع معتبر مقاله باید نکات مهمی را بدانید. نوشتن مقاله کار تخصصی و حرفه‌ای می‌باشد. شما در هنگام انجام این کار باید از چارچوب ها و قوانین خاص آن پیروی نمایید. این قوانین می تواند شامل موارد نگارشی، علمی و پژوهشی و… باشد. یکی از مهمترین مواردی که برای هر مقاله لازم است، رفرنس دادن به منابع معتبر می باشد.

برای اینکه بدانید انواع مختلف مقاله کدام است این مطلب را مطالعه کنید.

رفرنس دادن یعنی اینکه شما در مقاله خود از سخنان افراد صاحب نظر در آن حوزه، برای افزایش بار علمی مقاله خود، استفاده کنید. اما یکی از مشکلاتی که در رفرنس دادن وجود دارد، تشخیص منابع معتبر برای مقاله است. یعنی شما باید بتوانید از بین منابع موجود متناسب با موضوع خود، مهمترین و معتبرترین آن را پیدا کرده و در نوشتن مقاله خود از آن کمک بگیرید. ژورنال یا به شما در این مطالب کمک می‌کند تا منابع معتبر مقاله را تشخیص دهید.

تاثیر اعتبار منابع بر مقاله را دراین مطلب بخوانید.

خدمات تخصصی ژورنال یاب

انتخاب مجله، استخراج، ترجمه، ویراستاری و پلاجیاریسم

کلیه خدمات مربوط به آماده سازی مقاله شما از قبیل استخراج ، ترجمه، ویراستاری علمی و ساختاری و سنجش عدم سرقت علمی و انتخاب مجله در ژونال یاب به شما ارائه می گردد.

ارسال مقاله برای مجله با سطح دلخواه شما و اخذ پذیرش و چاپ مقاله

شما می توانید فرایند سابمیت مقاله خود را به متخصصان ژورنال یاب بسپارید. ما پذیرش و چاپ مقاله شما در مناسب ترین مجله با سطح دلخواه شما را تضمین میکنیم.

تاسیس و راه اندازی نشریه علمی

کلیه مراحل تاسیس نشریه علمی از اخذ مجوز تا راه اندازی سامانه های مدیریت نشریات و دریافت ایندکس های معتبر از قبیل علمی پژوهشی، ISI، Scopus، ISC و تبلیغات دریافت مقاله را برای شما انجام میدهیم.

مواردی که در انتخاب منابع معتبر باید از آنها دوری کنید

برای اینکه بتوانیم منابع معتبر مقاله را تشخیص دهیم، باید یکسری نکات را در انتخاب منبع رعایت کرده و با مشاهده‌ی آن ها در کتاب ها و سایر مقالات، از آن ها دوری کرده و آن ها را به عنوان منبع خود بکار نبریم. در ادامه به مواردی که برای تشخیص منابع معتبر برای مقاله نیاز است، اشاره خواهد شد. 

لیست مجلات نامعتبر وزارت علوم را در این صفحه ببینید.

 

  1.  وجود اطلاعات مبهم: در زمانی که در منابعی که می خواهید استفاده کنید، اطلاعات مبهم وجود داشت، بهتر است از آن منابع دوری کرده و مقاله خود را به آن رفرنس ندهید.  باید بدانید که زمانی که با یک جمله طولانی و مبهم در مقاله مواجه شوید می توانید نسبت به صحت آن تردید کنید. معمولا جملات مبهم به دنبال این هستند که چندین تعریف غیر مرتبط را با یکدیگر مرتبط کرده و حجم مطالب را افزایش دهند. چنین منبعی نمی تواند برای مقاله‌ی شما اعتبار کسب کرده و علاوه بر آن از اعتبار نوشته‌ی شما می کاهد.
  2.  یکی دیگر از روش های تشخیص رفرنس معتبر از نامعتبر استفاده از فرضیات تحقیق و نتایج بدست آمده است. برای این منظور شما زمانی که یک پژوهش را بررسی می کنید در میابید که نویسنده ادعا کرده است بین فاکتور X,Y,Z رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و نتایج حاصل از تحلیل داده ها نیز همین موضوع را تایید می کند. سپس نویسنده در بخش نتیجه گیری متنی از یک مقاله را آورده که دقیقا گفته های خودش را در مورد فرضیات، نتایج و تحلیل ها مورد تایید قرار داده است. در این وضعیت نیز باید کمی شکاک گونه با مورد برخورد کرده و رفرنس های آن را مورد بازبینی قرار دهید. چون ممکن است شخص نویسنده تا حدی در منابع دستکاری کرده باشد تا نتایج یک مقاله معتبر را مشابه تحقیق خودش نشان دهد.

    برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرکت مقاله نویسی ISI با ما تماس بگیرید.

 بنابراین در مورد دوم، زمانی که در یک مقاله، منابع بطور کامل با نتیجه گیری همخوانی داشت، باید کمی به معتبر بودن منابع مقاله شک کرد.

  1.  اشتباه در سند نویسی: این مورد به ندرت در مقالات و کتب علمی رخ می‌دهد ولی میتواند یکی از راه‌های بسیار دقیق برای کشف اعتبار یا عدم اعتبار یک رفرنس باشد. برخی از نویسندگان برای اینکه بتوانند فرضیات و نتایج تحقیق خودشان را اثبات کنند سعی میکنند آن را به یک نویسنده ارتباط داده و وی را رفرنس کنند بدون توجه به اینکه مفهوم بیان شده مرتبط به چه زمان یا مکانی است. بنابراین باید در انتخاب یک منبع دقت نمود که آیا خود آن منبع از رفرنس دهی استاندارد استفاده کرده است یا خیر.  به عنوان مثال؛ یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار در کشورهای جهان اول ترغیب مصرف‌گرایی است (کارنر، 1980)” علاوه بر مفهوم که اشتباه است شما با رفرنس شخصی در سال 1980 مواجه هستید. در صورتی که مفهوم توسعه پایدار یک مفهوم نسبتا نوین بوده و از سال های 2008 به بعد وارد مقالات علمی شده‌است.

برای اطلاع از نحوه ارسال مقاله به مجلات خارجی با ما تماس بگیرید.

تشخیص منابع معتبر مقاله

در این قسمت از مطالب، سایت ژورنال یاب سعی نمود به سوال چگونه منابع معتبر مقاله را تشخیص دهیم پاسخ دهد. یافتن منابع معتبر برای نوشتن یک مقاله از اهمیت بالایی برخوردار است و اعتبار مقاله شما را افزایش می دهد. بهتر است که در هنگام نوشتن یک مقاله، برای انتخاب رفرنس، به این نکات توجه نمایید. شما میتوانید برای یافتن انواع منابع معتبر برای نوشتن مقاله در موضوعات مختلف، به سایت ژورنال یاب مراجعه نمایید. 

برای آشنایی با اصطلاحات تخصصی مقاله نویسی این صفحه را بخوانید.

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره رایگان

شماره  همراه خود را در کادر وارد نمائید. تیم پشتیبانی ما با شما تماس می گیرند.