روش تحقیق در پایان نامه و مقاله

روش تحقیق در پایان نامه و مقاله

روش تحقیق روش‌های خاص یا تکنیک‌های مورد استفاده برای شناسایی، انتخاب، پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد یک موضوع است.

در یک مقاله علمی پژوهشی و یا یک پایان نامه، بخش روش تحقیق به خواننده اجازه می‌دهد تا به طور انتقادی روایی و اعتبار کلی مطالعه را ارزیابی کند. دراین بخش از مقاله و پایان نامه به دو پرسش اصلی پاسخ داده می‌شود: چگونه داده‌ها جمع آوری شده یا تولید شده‌اند؟ چگونه این داده‌ها و اطلاعات تجزیه و تحلیل شده‌اند؟

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سایت جستجوی مقالات فارسی با ما تماس بگیرید.

خدمات تخصصی ژورنال یاب

انتخاب مجله، استخراج، ترجمه، ویراستاری و پلاجیاریسم

کلیه خدمات مربوط به آماده سازی مقاله شما از قبیل استخراج ، ترجمه، ویراستاری علمی و ساختاری و سنجش عدم سرقت علمی و انتخاب مجله در ژونال یاب به شما ارائه می گردد.

ارسال مقاله برای مجله با سطح دلخواه شما و اخذ پذیرش و چاپ مقاله

شما می توانید فرایند سابمیت مقاله خود را به متخصصان ژورنال یاب بسپارید. ما پذیرش و چاپ مقاله شما در مناسب ترین مجله با سطح دلخواه شما را تضمین میکنیم.

تاسیس و راه اندازی نشریه علمی

کلیه مراحل تاسیس نشریه علمی از اخذ مجوز تا راه اندازی سامانه های مدیریت نشریات و دریافت ایندکس های معتبر از قبیل علمی پژوهشی، ISI، Scopus، ISC و تبلیغات دریافت مقاله را برای شما انجام میدهیم.

انواع روش تحقیق در مقاله و پایان نامه

 به طور کلی می‌توان روش تحقیق را به دو دسته کمی و کیفی تقسیم کرد.

انواع روش پژوهش و تحقیق به طور مفصل در صفحه «انواع روش تحقیق» توضیح داده شده است. برای مطالعه توضیحات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.

همچنین چگونگی نوشتن روش تحقیق مقاله در صفحه « نحوه نوشتن روش تحقیق مقاله» توضیح داده شده است.

برای ارزیابی این که کدام روش را برای بررسی سوال پژوهشی پایان نامه و مقاله استفاده کنید، بهتر است هنگام مطالعه مقالات و پایان نامه‌های مرتبط برای نگارش بخش پیشینه تحقیق خود، به بخش روش تحقیق (Methodology) مقالات هم توجه کرده و بررسی کنید که پژوهشگران قبلی در بررسی موضوعات مشابه از چه روشی استفاده کرده‌اند و مشخص کنید که چه نوع روشی بیشتر از همه استفاده شده است. اگر ایده‌ای در مورد روش تحقیقی دارید که با پژوهش شما منطبق است، حتماً با استاد راهنمای خود در مورد به‌کارگیری آن روش تحقیق مشورت کنید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سایت های معتبر مقالات علمی خارجی با ما در تماس باشید.

اهمیت روش تحقیق در پایان نامه و مقاله

دلایل اینکه شما باید در بخش روش تحقیق توضیح دهید که چگونه نتایج خود را به دست آورید و چگونه آن را تجزیه و تحلیل کرده‌اید عبارتند از:

  • خوانندگان باید بدانند که چگونه داده‌ها و اطاعات جمع‌آوری شده‌اند، زیرا روش انتخابی شما بر نتایج تاثیر می‌گذارد.
  • روش شناسی در هر رشته تحصیلی امری ضروری است؛ زیرا یک روش غیرقابل‌اعتماد نتیجه‌های غیرقابل‌اعتماد را تولید می‌کند و در نتیجه ارزش تفسیر نتایج را تضعیف می‌کند.

اگر به دنبال مجله برای چاپ مقالات مدیریت میگردید با ما تماس بگیرید.

  • در اغلب موارد، روش‌های مختلفی برای انجام یک تحقیق و بررسی یک موضوع وجود دارد. شما باید به وضوح دلایل خود برای انتخاب یک شیوه و فن خاص را توضیح دهید.
  • خواننده باید بداند که داده‌ها به‌گونه‌ای جمع‌آوری یا تولید شده‌اند که با زمینه مطالعاتی مقاله و یا پایان نامه سازگار است. به عنوان مثال، اگر شما از یک پرسشنامه چندگزینه‌ای استفاده می‌کنید، خوانندگان باید بدانند که در پرسشنامه طیف وسیعی از پاسخ‌های انتخابی در اختیار خوانندگان اقرار داده شده است.
  • روش تحقیق انتخابی باید مناسب با همه اهداف مطالعه باشد. به عنوان مثال، شما باید این اطمینان را در خواننده ایجاد کنید که شما یک نمونه به اندازه کافی بزرگ دارید که می‌توان نتایج به دست آمده با آن نمونه را به کل جامعه نسبت داد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجلات علمی پژوهشی دانشگاه آزاد با ما تماس بگیرید.

  • در بخش روش تحقیق باید مشکلات پیش‌بینی‌شده و اقداماتی را که برای جلوگیری از وقوع آن‌ها انجام داده‌اید، مورد بحث قرار دهید. همچنین باید در این بخش توضیح داده شود که در طول پروژه چه مشکلاتی پیش آمده و شما برای حل این مشکلات چه کاری انجام داده‌اید و یا چرا این مسائل در تفسیر نتایج هیچ تاثیری نداشته و شما آن را نادیده گرفته‌اید.
  • در مقاله‌ها و پایان‌نامه‌های علوم اجتماعی، بخش روش تحقیق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که باید در این بخش اطلاعات کافی در اختیار خواننده و پژوهشگران دیگر قرار داد تا بتواند روش شما را تکرار کند. این کار به معرفی یک روش جدید و یا نوآوری در روش موجود کمک می‌کند.

برای چاپ مقالات ترجمه شده در مجلات داخلی با ما در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره رایگان

شماره  همراه خود را در کادر وارد نمائید. تیم پشتیبانی ما با شما تماس می گیرند.