نحوه داوری مقالات علمی پژوهشی

نحوه داوری مقالات علمی پژوهشی

در صورتیکه در manuscript تهیه شده، قوانین نگارش مربوط به آن مجله رعایت شده باشد و مقاله نیز به درستی برای مجله ارسال شود، سردبیر مجله داوران مقاله را مشخص می‌نماید. پس از پذیرفتن داوری مقاله از سوی داوران، فرایند داوری مقاله آغاز می‌شود که اصطلاحاً گفته می‌شود «مقاله تحت داوری» (Under review) است. نویسنده مسئول مکاتبات می‌تواند هر چند وقت، وضعیت مقاله ارسال شده را از طریق سایت مجله بررسی کند. شکل (3-20) نشان می‌دهد مقاله ارسال شده در تاریخ 24 ژانویه 2013 به مجله ارسال شده و در تاریخ 5 فوریه 2013، مقاله تحت داوری قرار گرفته است. لازم به ذکر است که وضعیت فعلی (Current Status) مقاله تازه ارسال شده ابتدا «Submitted»، سپس «With Editor» و در نهایت «Under Review» خواهد شد.

فرایندهای تکمیلی ارسال نامه به سردبیر مجله برای چاپ مقاله را در این مطلب بخوانید.

مشاوره رایگان چاپ مقاله

شماره همراه خود را وارد نمائید. کارشناسان ما با شما تماس می گیرند.

خدمات تخصصی ژورنال یاب

انتخاب مجله، استخراج، ترجمه، ویراستاری و پلاجیاریسم

کلیه خدمات مربوط به آماده سازی مقاله شما از قبیل استخراج ، ترجمه، ویراستاری علمی و ساختاری و سنجش عدم سرقت علمی و انتخاب مجله در ژونال یاب به شما ارائه می گردد.

ارسال مقاله برای مجله با سطح دلخواه شما و اخذ پذیرش و چاپ مقاله

شما می توانید فرایند سابمیت مقاله خود را به متخصصان ژورنال یاب بسپارید. ما پذیرش و چاپ مقاله شما در مناسب ترین مجله با سطح دلخواه شما را تضمین میکنیم.

تاسیس و راه اندازی نشریه علمی

کلیه مراحل تاسیس نشریه علمی از اخذ مجوز تا راه اندازی سامانه های مدیریت نشریات و دریافت ایندکس های معتبر از قبیل علمی پژوهشی، ISI، Scopus، ISC و تبلیغات دریافت مقاله را برای شما انجام میدهیم.

معمولاً چند داور برای هر مقاله انتخاب می‌شود. پس از پایان یافتن فرایند داوری، بسته به نظر داورانف از سوی سردبیر یکی از سه حالت پذیرش (Accept)، اصلاح (Revise)، و یا رد (Reject) برای نویسندگان ارسال می‌گردد.

در حالت پذیرش، نسخه ارسال شده پذیرفته شده و برای چاپ ارسال می‌شود. برای حالت اصلاح، معمولا دو وضعیت اصلاح جزیی (Minor revision) و یا اصلاح کلی و عمیق (Major revision) وجود دارد که در حالت نخست، اصلاحات کوچکی مانند ایرادهای نگارشی، املایی و یا اصلاح برخی از جملات برای فهم و خوانایی بهتر مقاله از سوی داوران پیشنهاد می‌گردد.

در حالت اصلاح عمده، ایرادهای محتوایی و مفهومی به مقاله گرفته شده و نویسندگان برای پاسخ به سوالات داوران نیازمند تلاش بیشتر می‌باشند.

برای اطلاع از موارد مهم اخلاق در پژوهش این مطلب را مطالعه کنید.

در صورتی که پیش‌نویس ارسال شده از اهمیت و نوآوری کافی برخوردار نباشد و یا نتایج با دلایل کافی به اثبات نرسیده باشند، مقاله توسط داوران رد می‌شود که به نوبه خود به حالت reject and resubmit و یا complete reject تقسیم بندی می‌شود. لازم به ذکر است که حتی در هنگام رد مقاله از سوی مجله، نظرات داوران و نکات مطرح شده توسط آنان برای عدم پذیرش مقاله، برای نویسندگان ارسال می‌شود.

برای مشاهده شرایط استخدام ادیتور مجله از این مطلب دیدن نمائید.

در حالت reject and resubmit پیش‌نویس ارسال شده ضعیف بوده اما اگر نویسندگان، به دقت به پرسش‌های داوران پاسخ دهند و پیش‌نویس را اصلاح کنند می‌توانند آنرا برای بازنگری و داوری، مجدداً به مجله ارسال نمایند. در حالت complete reject پیش‌نویس ارسال شده به طور کامل رد شده است.

برای معرفی پابلیشرهای مجلات معتبر خارجی به این صفحه معرفی کنید.

ذکر این نکته ضروری است که حتی در حالت رد کامل مقاله نیز می‌توان با در نظر گرفتن نکات و پرسش‌های مطرح شده توسط داوران، پیش‌نویس مقاله را اصلاح نمود و دوباره مقاله را برای همان مجله ارسال کرد. همچنین بهتر است مقاله رد شده تنها هنگامی به همان مجله دوباره ارسال شود که دیدگاه داوران از نظر نوآوری، اهمیت و به روز بودن پژوهش مثبت باشد، اما نویسندگان نتوانسته‌اند با توضیح جزییات و دلایل کافی به خوبی موضوع را پرورش داده و ارایه کنند و لذا مقاله رد شده است.

در این حالت توصیه اکید می‌شود که در هنگام ارسال مقاله در قسمت Comment، توضیح داده شود که این پیش‌نویس قبلا برای همین مجله ارسال شده (با ذکر شماره پیگیری، manuscript number) و اکنون با گنجاندن نکات مطرح شده توسط داوران، اصلاح و تکمیل شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمایه ی استنادی به این صفحه مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره رایگان

شماره  همراه خود را در کادر وارد نمائید. تیم پشتیبانی ما با شما تماس می گیرند.