نحوه نوشتن مقاله و پایان نامه

نحوه نوشتن مقاله و پایان نامه

همان‌طور که می‌دانیم وجه اشتراک مقاله و پایان‌نامه این است که هر دو، کار پژوهشی هستند. ازآنجاکه برای فارغ‌التحصیلی، انجام پایان‌نامه آخرین و مهم‌ترین مرحله است و نگارش آن کار بسیار دشوار و وقت‌گیری است.

پس بهتر است افرادی که اقدام به نوشتن پایان‌نامه می‌نمایند مقالاتی را از آن استخراج کرده و به چاپ برسانند. تا بتوانند از مزایای چاپ مقاله در مصاحبه دکتری، پذیرش در دانشگاه‌های خارج و موارد دیگر استفاده نمایند.  پایان‌نامه‌ها و مقالات هردو دارای ساختار نسبتاً یکسانی هستند با این تفاوت که موارد ذکرشده در مقالات به مبسوطی این موارد در پایان‌نامه‌ها نیست. مثلاً بخش نتایج در پایان‌نامه‌ها شامل تمام یافته‌های شما می‌شود. اما در مقاله، این بخش به صورت جزئی و بدون تمام جزئیات آورده می‌شود.

برای افزایش سایتیشن مقاله خود این مطلب را بخوانید و برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

خدمات تخصصی ژورنال یاب

انتخاب مجله، استخراج، ترجمه، ویراستاری و پلاجیاریسم

کلیه خدمات مربوط به آماده سازی مقاله شما از قبیل استخراج ، ترجمه، ویراستاری علمی و ساختاری و سنجش عدم سرقت علمی و انتخاب مجله در ژونال یاب به شما ارائه می گردد.

ارسال مقاله برای مجله با سطح دلخواه شما و اخذ پذیرش و چاپ مقاله

شما می توانید فرایند سابمیت مقاله خود را به متخصصان ژورنال یاب بسپارید. ما پذیرش و چاپ مقاله شما در مناسب ترین مجله با سطح دلخواه شما را تضمین میکنیم.

تاسیس و راه اندازی نشریه علمی

کلیه مراحل تاسیس نشریه علمی از اخذ مجوز تا راه اندازی سامانه های مدیریت نشریات و دریافت ایندکس های معتبر از قبیل علمی پژوهشی، ISI، Scopus، ISC و تبلیغات دریافت مقاله را برای شما انجام میدهیم.

تبدیل پایان‌نامه به مقاله مراحلی دارد. در پایان‌نامه 5 فصل وجود دارد:

  1. کلیات تحقیق
  2. ادبیات تحقیق
  3. روش‌شناسی تحقیق
  4. تحلیل‌های آماری داده‌ها
  5. نتیجه‌گیری

موارد مهم موجود در فصل‌های پایان‌نامه به‌صورت مختصرتری در بخش‌های مختلف مقاله جای می‌گیرد:

  • عنوان(Title)
  • چکیده(Abstract)
  • مقدمه(Introduction) و مرور ادبیات(Literature)
  • روش‌ها(Methods)
  • نتایج(Results)
  • بحث(Discussion)
  • منابع(References)

برای اینکه در مورد مرور ادبیات برای مقاله بیشتر بدانید این مطلب را مطالعه کنید.

عنوان تغییر چندانی نمی‌کند. چکیده مقالات معمولاً کمی کوتاهتر از چکیده پایان‌نامه‌ها است. مقدمه و مرور ادبیات از فصل اول و دوم پایان‌نامه برداشته می‌شود. اما بسیار مختصرتر از پایان‌نامه. مثلاً اگر شما در قسمت ادبیات پایان‌نامه چندین کار پژوهشی را با جزئیات کامل توضیح داده باشید در مقاله می‌توانید به چند مورد اکتفا کنید.

آن‌ هم به صورت کوتاه. روش‌شناسی در فصل سوم پایان‌نامه‌ها به صورت مفصلی توضیح داده می‌شود. در مقالات برای این بخش تنها ذکر مواردی مانند نوع روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه و روش نمونه‌گیری و مواردی از این قبیل کافی است. بحث و نتایج در فصل چهارم و به‌ویژه پنجم پایان‌نامه‌ها قرار دارد. در مقاله‌های علمی این بخش بسیار حائز اهمیت است. و باید کمی مفصل توضیح داده شود.

از هر پایان‌نامه‌ای می‌توان یک مقاله استخراج کرد. البته بعضی از دانشجویان با تغییر عنوان و برخی از بخش‌های مقاله اول، مقاله دیگری نیز از پایان‌نامه استخراج می‌کنند. همچنین امکان چاپ کتاب از پایان نامه نیز وجود دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و نحوه نوشتن چکیده مقاله این مطلب را مطالعه کنید.

برخی معتقدند که این کار کپی کاری است اما این اظهارنظر چندان منطقی نیست زیرا زمانی که شما شروع به نوشتن پایان‌نامه می‌کنید تعداد زیادی مقالات و کارهای پژوهشی را در حوزه نزدیک به عنوان خودتان مطالعه می‌نمایید و در خصوص عنوان موردنظر می‌توانید دانش زیادی کسب نمایید. شما از این دانش برای نوشتن کتاب با عنوانی مشابه پایان‌نامه می‌توانید استفاده کنید.

برای دیدن نمونه نامه کاور لتر انگلیسی به این صفحه مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره رایگان

شماره  همراه خود را در کادر وارد نمائید. تیم پشتیبانی ما با شما تماس می گیرند.